Recenzia: Batwoman zatiaľ nepresvedčila slovami ani skutkami

Autorka textu: Dominika Chrastová / Foto: Instagram

Archívny text sme prvý raz publikovali v čísle Zima 2019.

Prvá lesbická superhrdinka v televíznej histórii. Na papieri to znie dobre, ale pokroková hlavná postava na úspech nestačí. Za čo si seriál Batwoman zaslúži pochvalu a v čom by sa mal bezpodmienečne zlepšiť?

Batman opustil Gotham City pred tromi rokmi. Na scénu doletela Batwoman, avšak nie až tak dobrovoľne. Do rodného mesta sa vrátila, aby zachránila svoju bývalú priateľku. Hneď na konci prvej časti však vysvitne, že tá sa už medzitým stihla vydať. Za muža, ktorý je rovnako nudný ako väčšina dialógov v seriáli.

Medzi americkou a európskou tvorbou sa dá veľmi rýchlo nájsť jeden zásadný rozdiel. Zatiaľ čo americké seriály a filmy vám všetko prezradia v rámci jednej scény, európska produkcia vás naťahuje až do posledného momentu. A práve tým by sa mali scenáristi Batwoman inšpirovať, ak chcú svoj seriál udržať na obrazovkách dlhšie. Každá záhada či spojitosť je totiž objasnená v rámci jednej epizódy. Pokiaľ si dokonca divák náhodou práve kontroloval Instagram a niečo mu ušlo, nemusí sa báť, tvorcovia mu to pre istotu ešte trikrát zopakujú.

Napríklad taká identita hlavnej zápornej postavy prvej série. Stačí vydržať štyridsať minút a hneď sa dozvieme jej pravé meno a môžeme predpokladať, ako sa budú vyvíjať myšlienkové pochody Batwoman alias Kate Kane, ktorá už v živote stratila viac ľudí, než je pre mentálne zdravie prospešné. Alice sa preto pokúsi zachrániť. Zabúda však pritom na jeden zásadný fakt: pokiaľ sa už človek rozhodol, že nás opustí, neexistuje spôsob, ako si ho môžeme udržať.

Ruby Rose je štýlovejšia vo svojej koženej bunde než v kostýme netopierej ženy. Jej výrazná červená parochňa pôsobí občas rušivo až bizarne. Postavy aj ich odevy sú však inšpirované DC komiksom, preto chápeme, že sa bez toho nedalo zaobísť. Čo sa týka presvedčivosti stvárnenia, platí, aký scenár, taký herecký výkon. Nemôžeme od Ruby čakať zázraky, keď má za úlohu vysvetľovať fyzikálne pojmy alebo donekonečna opakovať tie isté myšlienky. Počas interakcií so svojou bývalou priateľkou Sophie však pôsobí zraniteľne a rovnako vážne sa dajú brať aj jej hádky s nevlastnou sestrou.

Batwoman má pred sebou ešte minimálne druhú sériu, preto dúfame, že scenáristi popracujú na dialógoch a dodajú svojim postavám hĺbku. Tú zatiaľ nadobudla akurát šialená Alice, ktorej čajové párty nás vytrhávajú z nudy. Kate Kane má veľký potenciál, pokiaľ však pátrate po komplexnejšie spracovanej LGBT postave, upriamte zatiaľ pozornosť na Saru Lance z DC seriálu Legends of Tomorrow.