Klasika optikou rodovej citlivosti na Drama Queer 2018

Autor: Robert Pakan / Foto: Braňo Konečný

Archívny text sme prvý raz publikovali v čísle Jeseň 2018

Divadelný festival Drama Queer už šesť rokov prináša do slovenského divadelného prostredia donedávna tabuizované témy týkajúce sa problematiky identity človeka s odlišnou citovou a sexuálnou orientáciou od väčšinovej. Okrem toho sa festival stal platformou pre inakosť. Nie iba v zmysle definovania identity, ale aj platformou snahy  búrania stereotypov a predsudkov.  Festival pripravuje každoročne divadlo Nomantinels, ktoré stojí okrem iného za mnohými autorskými projektmi s rovnakou témou. Tohtoročný 6. ročník festivalu Drama Queer predstaví v hlavnom programe opäť nielen tematicky, ale aj formálne výnimočné inscenácie z domáceho, ako aj českého prostredia. 

Dramaturgia festivalu sa zameriava na mužov a mužské identity. Všetkými inscenáciami v hlavnom programe preniká do hĺbok duše a tela muža. Rodová identita muža je spojená s vášňami, ktoré diváka a diváčku prekvapia, že sa mnohokrát vymykajú z bežnej stereotypizácie. Mužné je aj citlivé, mužné je aj starostlivé, mužné nemusí vždy ohrozovať a obraňovať, občas sa mužnosť bojí a hľadí na svet s hlbokou empatiou či sentimentom. Pochopenie mužskej identity a jej jedinečnosti sa snažili svojou umeleckou výpoveďou predstaviť všetky pozvané divadelné súbory. Dlhoročnou ambíciou dramaturgie festivalu je tiež vstúpiť do širšieho medzinárodného kontextu, čo sa v tomto roku podarilo prostredníctvom hosťujúceho tanečného česko-nemeckého projektu Entropy.  Na festivale môžete počas šiestich dní vidieť šesť inscenácii – jeden nemecko-český projekt, dve inscenácie zo Slovenska a tri inscenácie z Česka. Po prvýkrát sa tiež divadelný festival otvára v Slovenskom národnom divadle. 

V sobotu 20. októbra festival otvorí inscenácia Portrét Doriana G. v réžii Mariána Amslera zo Slovenského komorného divadla Martin, ktoré hosťuje v Štúdiu Slovenského národného divadla. Svetoznámy provokatívny román írskeho dramatika Oscara Wilda, ktorý svojho času spoločnosť odsúdila za nemravný a vulgárny vzhľadom na otvorene vykreslenú homosexuálnu orientáciu hrdinov, zdramatizoval režisér inscenácie Marián Amsler, pričom vychádzal z necenzúrovej verzie románu, ktorá vyšla len prednedávnom. Inscenácia sa pokúša pozrieť na tému večnej túžby po mladosti zo súčasného pohľadu. V pondelok, 22. októbra, festival pokračuje autorskou performanciou Stop Fucking Smiling zoskupenia NUDE (režiséra Tomáša Procházku a herečky Lýdie Ondrušovej) vo veľkej sále Novej Cvernovky. Tvorcovia sa pohybujú na hranici trápnosti a prúseru, a to všetko kvôli extrémnym emóciám, ako sami tvrdia. Môžete sa tešiť na trenažér nedokonalého sveta. 

V utorok, 23. októbra, sa slovenskému publiku predstaví pôvodom český tanečník a choreograf Jiří Bartovec, ktorý niekoľko rokov pôsobí u svetoznámej nemeckej choreografky Sashy Walz v Berlíne. V česko-nemeckom tanečnom sóle Entropy sa choreograf J. Bartovec a sýrsky tanečník Medhat Aldaabal pokúšajú hľadať svoju identitu. Priestor sa pre nich stáva klietkou vlastných možností a ich vytrvalosti v zahmlenom svete. Toto pôsobivé tanečné dielo môžete vidieť v priestore pre súčasnú kultúru a4. Na rovnakom mieste  24. októbra, pokračuje festival českou inscenáciou Talentovaný pán Ripley Divadla J.K. Tyla z Plzne v réžii slovensko-českej režisérky Natálie Deákovej. Psychologický thriller o talentovanom a veľmi ambicióznom mladíkovi, ktorý túži po bohatstve a po uznaní, po tom, aby bol niekým iným a to za akúkoľvek cenu, nadobúda v dnešnej konzumnej spoločnosti orientujúcej sa na prestíž, opäť aktuálny rozmer. Vo štvrtok, 25. októbra prichádza na festival kultové pražské zoskupenie Tygr v tísni z Prahy s inscenáciou Synáčci v réžii Tomáša Loužného, ktorý je zároveň aj autorom hry. Príbeh o štyroch budúcich spoločenských elitách – mamičkiných synáčikov, ktorí sa stretávajú na spoločnej internátnej izbe, je inšpirovaná dielami Roberta Musila, Thomasa Bernharda a Reinera Maria Rilkeho. Inscenácia, ktorú môžete vidieť v a4 sa  zaoberá témou násilia, ľudskej agresivity vznikajúcej v dôsledku potlačovanej sexuality medzi mladými mužmi. 

Piatkový večer, 26. októbra, sa festival presunie do Štúdia 12. Brnenské zoskupenie d´ epog nie je slovenskému divákovi neznáme. Už niekoľkokrát hosťovalo v a4 – priestore súčasnej kultúry, rovnako aj na festivale KioSK. Lucia Repašská, slovensko-česká režisérka, patrí medzi výnimočné zjavy súčasného divadla. Nebojí sa prekračovať hranice vnímania, komfortnej diváckej zóny, čím častokrát provokuje a vzbudzuje rozporuplné reakcie. Na festivale Drama Queer sa predstaví s autorskou monodrámou ICH BIN SOLO – OPERA FALSA E INTACTA. Príbeh o priateľstve delfína a psa je metaforickou výpoveďou o tolerancii a inakosti. Koncepčné hromadenie kliše, trápnosti, gýču a absurdity vytvára z tejto, na pohľad roztomilej spevohry, humornú, avšak krutú a sarkastickú výpoveď o medziľudských vzťahoch a sexualite. 

Dvojdňový pohybový workshop 25. a 26. októbra predchádza výnimočnej pohybovej performácii s názvom SOMA. Martin Talaga, talentovaný slovenský tanečník a choreograf, prináša do Bratislavy vizuálno-pohybovú inscenáciu, ktorej hlavným záujmom je ľudské mužské telo. Projekt je inšpirovaný výtvarným umením a ideálom mužskej krásy naprieč históriou, ktorá je tu zobrazená. Performácia putuje po českých a slovenských galériách a výstavných priestoroch, pričom zakaždým sa líši.

Festival získal záštitu Prezidenta Slovenskej republiky Andreja Kisku. Je podporený z verejných zdrojov Fondom na podporu umenia. Festival je podporený Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky, Bratislavským samosprávnym krajom, Mestom Bratislava a Českým centrom.