Jeden z najkrajších gej príbehov priniesol postapokalyptický seriál o zombies

Autor: Andrej Kuruc / FOTO: HBO

Text sme prvý raz publikovali v čísle Jar 2023.

V hororových seriáloch sa už v minulosti objavili viaceré queer postavy, v najväčšom rozsahu zrejme v sérii American Horror Story, ale aj v ďalších, najmä upírskych príbehoch, kde bolo vampírstvo prezentované najmä ako bisexuálne. Podobne vo videohrách sa už ocitli queer postavy, spomeňme Sims, ale aj ďalšie.

Nikdy však neboli úplne súčasťou mainstreamu. No vzťah dvoch mužov, ktorí sa objavil v tretej epizóde seriálu The Last of Us, prekonal viacero klišé: nezobrazoval queer postavy, ktoré ako prvé padnú za obeť vrahovi či príšere, alebo spáchajú samovraždu, prípadne ktoré sekundujú ako prívesky hlavným postavám. Paradoxne aj predloha seriálu, videohra Last of Us tiež napĺňala toto klišé. A hoci postava Billa bola už vo videohre oklieštenou, pre niektorých hráčov bol vôbec prvým gejom, s ktorým sa v živote stretli.

V seriálovej verzii sa zrazu ako blesk z jasného neba objavil jeden celý diel dĺžky kratšieho filmu, ktorý sa do hĺbky venoval dlhodobému vzťahu dvoch mužov v strednom veku, založenému na láske, dôvere, blízkosti, vzájomnej opatere, ako aj nehe, napriek tomu, že jeden z nich bol uzavretý introvert, ktorý má rád svoje rituály, a druhý extrovert, ktorý rád tvorí a skúša všetko nové.

Autorstvo seriálu aj v rozhovore koproducenta Craiga Mazina tento posun vysvetlilo tým, že bolo príležitosťou ukázať, že ani v seriáli založenom na videohre smrť neznamená zlyhanie. „Bill a Frank si nadiktovali vlastné podmienky, ako odídu zo života.“ Sám Bill k tomu v epizóde povedal: „Som starý, som spokojný a ty si bol mojím zmyslom. Pripadá mi to ako víťazstvo.“

Uzavretosť sveta, ktorý hubia zombíci ovládaní hubami, je dokonalou metaforou pre svet, v ktorom žijú aj mnohí LGBTI+ ľudia, skrývajúci sa, izolovaní, zraniteľní, neschopní kvôli okoliu vyjsť z ulity alebo spoznať blízkeho človeka.

A v takomto prostredí sa stretli dvaja muži. Frank ako cudzinec na Billovom teritóriu, hladný a vyčerpaný, a Bill ako domáci, ktorý nevoľky nakŕmi nevítaného hosťa. Výborne ich zahrali Murray Burtlett (poznať ho môžete napríklad zo seriálu Biely lotos) a Nick Offerman (Parks and Recreation). Osobitne srdce ohlušujúca je pasáž pri klavíri. Frank trvá na tom, že zahrá pieseň z Billovej zbierky piesní od country speváčky Lindy Ronstadt. Vyberie si „Long Long Time“, čo je zároveň aj názov epizódy. Dlhý čas musel Bill čakať na to, kým sa otvorí intimite, tak ako to býva u mnohých gej mužov v realite, ktorí sa pod vplyvom predsudkov vyhýbajú svojim skutočným citom. Keď Frank začne hrať, Bill ho preruší. Naznačuje sa, že Ronstadt a klavír majú silné spojenie s jeho mamou. Bill si sadne a nádherne zahrá pieseň: „Cause I’ve done everything I know / To try and make you mine / And I think I’m gonna love you / For a long long time.“ Franka v momente očarí Billov emocionálny výlev, pochváli ho a sonduje, či sa mu páčia ženy alebo muži. Billova mĺkva odpoveď hovorí za všetko a Frank mu dá bozk. Ich spoločná láska ku klavírnej hudbe prebudila lásku jedného k druhému. Strach v Billových očiach, keď sa s Frankom delia o prvú pusu, je fantastickým momentom zraniteľnosti a nežnosti.

Je to mimoriadne čarovné zobrazenie existenciálnej otázky, že bez lásky je život iba prežívaním. A medzi nimi láska neustále kvitne, doplnená o všetky jemné dráždivé okamihy, ktoré ich vzťah prináša. Či už zbierate jahody, alebo bojujete s útočníkmi, ich puto zostáva silné, vrúcne a vierohodné. Čo je v protiklade so stereotypmi o gejoch, že ich vzťahy nevydržia, alebo sú promiskuitné.

Seriál je tiež výbornou ukážkou lásky gejov v strednom veku, keď je pre mnohých z nich už náročné nájsť si rovnocenného partnera. Väčšinou sú v popkultúre zobrazovaní tak, že sa im rozpadajú vzťahy a potom sú buď sami, alebo sa naopak odtrhnú z reťaze, prípadne majú oveľa mladších partnerov. Čiže je to pekná ukážka toho, že aj v gejskom svete, kde už po štyridsiatke máte „500 rokov“, stále môžete zažiť úprimný a láskyplný vzťah.

Druhý moment, ktorý ukazuje epizóda, je síce nezamýšľaný, ale dobre odzrkadľuje súčasnosť, keď sa isté ideológie snažia opäť rozpútavať vášne voči LGBTI+ ľudom. Epizóda bola oceňovaná kritikmi a dostala najprv veľmi dobré hodnotenie. Následne jej recenzie boli bombardované online trollmi, ktorí sa sťažujú, že epizóda pretláča „agendu LGBTQ“ alebo „inkluzívnu propagandu“, alebo že sa odklonili od hry, v ktorej síce boli obe postavy, ale ich vzťah nebol zobrazený a jedna z postáv spáchala samovraždu.

A hoci v tejto verzii obaja partneri zomreli, záver sa dá nazvať šťastným. V posledný deň, keď Frank už nedokázal znášať dôsledky choroby, ktorou trpel, požiadal Billa, aby mu pomohol zomrieť. Ale ešte predtým im naplánoval spoločný čarovný deň a spečatili svoj vzťah tým najviac oceňovaným spôsobom spoločnosti. Nakoniec Bill rozhodol, že bez neho to už nemá zmysel, a odišli obaja do ríše mŕtvych v spoločnom objatí. Neprajeme si mnohí z nás, bez ohľadu na orientáciu či rodovú identitu, práve takýto happyend?