
Richard L. Kramár / FOTO: Steam, Reddit
Text sme prvý raz publikovali v čísle Jeseň 2024.
Článok otvárajú a uzatvárajú dva básnické texty českej autorky Kino Peklo vybrané z básnickej zbierky FUGA (Adolescent, 2024). V zbierke FUGA privlastnené a remixované odkazy na videohry zo série Fallout tvoria jednu z nosných motivických liniek.
FALLOUT II
war never changes dear
millenial e-girl
in a shelter made of
millions of cringe memes
přes jumpsuit navlékneš
ať je to hot
si harness
edgy toy in the sheets
rad commie in the streets
tato báseň ti zabere
méně než minutu čtení
uspí tě jako komfortní
I’m just a 30yo dirtbag baby
listen to the another right-wing podcast
baby with me náruč
než probudíš se
ze spánku zařveš další název
jednoho z tisíců
vypleněných měst
Buča –
Kino Peklo, FUGA, Adolescent, 2024
Odkazy na postapokalyptickú RPG (role playing game – hra na hrdinov alebo rolová hra) hru Fallout: New Vegas sa od konca prvej dekády druhého tisícročia až doposiaľ pravidelne objavujú v mémoch vzťahujúcich sa k trans (predovšetkým trans feminínnej) skúsenosti. Fallout: New Vegas hojne figuruje v trans girl starter pack-och ako jeden z kľúčových vstupných bodov do trans feminínneho života. Tvorkyne a tvorcovia mémov hru citujú ako „dôvod“, prečo sú trans, ako zdroj nadobudnutia vnútorného poznania o vlastnej trans identite, prípadne ako inšpiráciu ku coming outu. Hranie Fallout: New Vegas prezentujú ako indikátor toho, že hráčstvo je trans osobou, alebo sa čoskoro ukáže ako trans osoba a všeobecne citujú a „memefikujú“ akúsi ťažko pomenovateľnú, avšak zjavne hlboko precítenú trans auru tejto hry. Stabilná atmosféra bytia trans obklopujúca Fallout: New Vegas je natoľko rozpínavé, že neostáva uzavreté v trans komunite, ale presakuje i k hráčskej väčšine, ktorá túto skutočnosť registruje so zmiešanými reakciami.
Mnohým populárnym kultúrnym artefaktom prischne nejaká kvír prezývka či nálepka, filmu Skrotená hora málokto povie inak ako gay cowboy movie (film o teplých kovbojoch). Kým však Skrotená hora explicitne neheterosexuálne si počínajúcich kovbojov zo svojej rýchlopisnej prezývky vskutku obsahuje, Fallout: New Vegas nie je svojím obsahom natoľko prvoplánovo trans-centrická, aby si vyslúžila nálepku trans hry, bez počudovania tých, ktorí nie sú do údajnej trans identity Fallout: New Vegas zasvätení. Variácie na otázku: „Je Fallout: New Vegas trans hra?“ sa teda objavujú na Gamers Wiki, sú opakovane kladené v Steam Community a na Reddite je im venovaných nemálo samostatných vlákien. Istý počet respondentstva reaguje v duchu neuznania a tvrdí, že Fallout: New Vegas nie je trans hra a ide iba o hoax, stereotyp alebo nesmrteľný mém. Odpovede vysvetľujúce tento fenomén z pozície pripúšťajúcej, že Fallout: New Vegas trans hra je, či sa ňou jednoducho môže stať, sú však oveľa zaujímavejšie, rôznorodejšie a ponúkajú plodné perspektívy toho, čo trans hráčstvo v hernej skúsenosti hľadá.
„Najlepšia kamoška Tabitha je najlepšia trans postava všetkých čias.“ (Insomniac Jack)
Postava Supermutantky Tabithy je centrom kritického článku Fallout: New Vegas Set to Feature Transphobia? (Fallout: New Vegas má znázorňovať transfóbiu?) autorstva nazvaného rho pre kvír feministický blog The Border House ešte pred oficiálnym vydaním Fallout: New Vegas. Rho sa v článku vymedzovali voči zobrazeniu jedinej „trans“ postavy v hre ako monštruózneho „týpka v dragu“, bláznivého zloducha, ktorého môže hráčstvo beztrestne zabiť. Kreatívny tím zodpovedný za Fallout: New Vegas na obavy rho zareagoval: „Ľudské ženy, ktoré prejdú transformáciou na Supermutantov, efektívne strácajú všetky navonok zreteľné biologické pohlavné znaky spojené s príslušnosťou k ženstvu. To znamená, že sú na nerozoznanie od mužských osôb, ktoré prešli rovnakou transformáciou. Všetci Supermutanti sú pravdepodobne monogender, aj keď si zachovajú niektoré zvyšky pôvodných biologických pohlavných znakov, pretože uvedené znaky už nemajú v spoločnosti Supermutantov žiadny spoločenský ani biologický význam.“ Pre rho táto odpoveď nebola uspokojivá a Tabitha pre nich a pre mnohé iné trans osoby ostala toxickým strašiakom.
Zároveň je však dostupná i interpretácia jej monštruozity ako produktívnej sily postgenderového oslobodenia alebo minimálne akéhosi osviežujúceho genderového chaosu. V duchu písania Susan Stryker alebo Paula B. Preciada, ktorí si postavu monštra privlastňujú ako postavu večne v procese a večne v tranzícii, môže byť nečitateľnosť a neuchopiteľnosť Tabithy a jej nenormatívneho genderu skrátka výrazom slobody. Odmietnutím ideí súladu, passingu, asimilácie do spoločnosti a obecnej submisivity, ktorá sa od trans ľudí vyžaduje výmenou za holé tolerovanie ich existencie. Tabitha rozhodne nie je tzv. good representation (správna reprezentácia), ale jej vzdorovitosť má nespornú silu. A ako podotýka vo svojej videoeseji youtuberka Ramblebable, zabiť Tabithu nie je jediným cieľom a možnosťou hráčstva. Ak hráčstvo opraví robotku Rhondu, Tabitha hráčstvu poďakuje, vzdá sa svojich násilných snáh o vytvorenie separatistickej Supermutantskej minirepubliky a v zásadne sapfickej atmosfére sa odoberie so svojou priateľkou Rhondou k západu slnka. Tabitha môže byť čítaná ako v zlej viere vytvorená karikatúra trans ženy, ale s menším či väčším otáznikom môže byť aj mad-pride (hnutie vyzývajúce ľudí trpiacich duševným ochorením k hrdosti na svoje „šialenstvo“) gender-fuck (doslova „jebať gender“ – prístup k rodu vyznačujúci sa zámerne nečitateľnou a chaotickou rodovou prezentáciou) lesbou v postdruhovom kvírplatonickom vzťahu.

„Skupina ľudí, ktorá bola desaťročia, možno aj stáročia odstrkovaná, ignorovaná a opľúvaná, je schopná reálne komunikovať so svetom, ktorý ich skutočne počúva?“ (Sir Pink)
Aspektom Fallout: New Vegas, ktorý trans hráčstvo často cituje ako euforický, je otvorenosť naratívnej a príbehovej štruktúry hry. Vzhľadom na zážitok obmedzenia rozhodnutí a možností, pocit nevypočutia, neporozumenia a zásadného odporu k vlastnému naratívu, ktorý trans hráčstvo v bežnom živote často zažíva, môže byť vysoká flexibilita, reaktivita a istá „vnímavosť“ herného prostredia Fallout: New Vegas pre trans hráčstvo sama osebe oslobodzujúca. „FNV je taký čistý list, ako sa len dá. Zároveň dovádza ústredný princíp dizajnu, ktorým je sloboda hráča, do jedného z najostrejších extrémov v tomto žánri. Väčšina RPG má určitý stupeň railroadingu (prinútiť niekoho, aby niečo urobil, najmä rýchlo alebo nespravodlivo, pozn. aut.). Zlé konce, nejaká frakcia, do ktorej vývojári očividne veľa nedali, a tak ďalej. New Vegas zaobchádza so všetkými frakciami s rovnakou vážnosťou a pozornosťou, neexistuje nesprávny spôsob hrania,“ píše užívateľka Redditu OnceInOnceSet.
Myriada hráčskych možností a spôsobov ako ovplyvniť konečné vyústenie rozličných príbehov, ktoré hra obsahuje, spojená s príjemným pocitom z naplnenia týchto možností môže byť na teoretickej rovine usúvzťažnená s normatívnymi spoločenskými predstavami o úspešnom živote. Rozhodne možno taktiež pri Fallout: New Vegas uplatniť kritiku princípu dominancie prostredníctvom násilia, ktorá je v úzkom vzťahu s pocitom zábavného a relaxujúceho sebanaplnenia, ktoré z hrania pre (nielen) trans hráčstvo vyplýva. JasperEyedSummer vraví: „Môžem nosiť šaty a strieľať z laserovej pištole, je to v podstate trans fantázia,“ iní sa pokúšajú hru dohrať ako pacifisti v rámci no kill (bez zabitia) výzvy. Balansujeme kdesi medzi power fantasy (mocenská fantázia) a túžbou po načúvajúcom svete.
„Celý čas čelíš autokratickým reakcionárom, ktorí ťa nenávidia a vyložene nenávidia aj to, kým si.“ (Ramblebable)
Treťou veľkou položkou za menovanie Fallout: New Vegas ako trans hry súvisí s tým, za koho a proti komu umožňuje hra trans hráčstvu hrať. Jednoducho sumarizuje opäť OnceInOnceSet: „Vďaka tomu, ako sú jednotlivé frakcie napísané, sa môžeš vzbúriť v podstate proti čomukoľvek. Dáva to ľuďom príležitosť nájsť katarziu v tom, čo ich trápi v skutočnom živote. Neustále čelíš sexizmu a patriarchálnym normám? Choď odpáliť jadrovú bombu na Légiu! Nemôžeš vystáť kolonializmus a neefektívnu armádu? NCR vyzerá, že potrebuje pár guliek do hlavy. Čo si myslíš o kapitalizme? Poďme navštíviť P. Housea.“ Fallout: New Vegas podľa všetkého ponúka trans hráčstvu možnosť aspoň v poloreálnom priestore hry na základe vlastného rozhodnutia polopatisticky konfrontovať niektoré zo zásadných nespravodlivostí, ktorým v reálnom živote chtiac-nechtiac čelia.
Hráčstvo v univerze Fallout: New Vegas zďaleka nestretáva len fašistov, sexistov, kapitalistov a kolonizátorov, všetky postavy, vrátane neutrálnych a pozitívnych, však zdanlivo vykazujú jednu spoločnú vlastnosť. Sú zaseknuté v inom čase. Ich prítomnosť je opantaná minulosťou, ktorú (poväčšine) nemilujú, ale nedokážu ju prekročiť. „Myslím, že táto myšlienka, ktorá je v NV taká nosná, dokonale sadne trans ľuďom, ktorí vedia, že visia na minulosti a prítomnosti, kde musia predstierať, že sú niekým, kým nie sú, a boja sa kráčať do budúcnosti. To je v mnohých ohľadoch posolstvo New Vegas, je potrebné ísť vpred do budúcnosti, a nie len lipnúť na idealizovaných predstavách o minulosti,“ výstižne a nádejne píše [zmazaný používateľ], ktorý sa už hádam medzičasom tiež stal niekým iným. Niekým, kým naozaj chce byť.
FALLOUT III
war never changes o čem dnes
budeme mluvit I don’t want to
set the world on fire I just want to start
a flame in your heart
tak proč tati vždycky volíš
toho kdo tvý dítě
nikdy neměl rád
zas seká
se nám WhatsApp
haló
slyšíme se
v kolika letech jste na tričku
daddy issues
mommy issues
pane magistře
já sama jsem issue
poprvé měla tank
když jsem byla chlapec malej
tak metr nad zemí
are you winning
my son I just want to
ještě máme pár minut
be the one you love
nebo se domluvíme
na datu příští terapie
čus bus
marxismus –
Kino Peklo, FUGA, Adolescent, 2024