Taiwanský film Meno v tvojom srdci hovorí o dospievaní dvoch chlapcov

Romantické filmy – spolu s horormi – sú považované za prominentné žánre taiwanskej kinematografie. Osobitné postavenie medzi nimi majú melodrámy a filmy o dospievaní. Ako inak, platí to aj pre príbehy LGBTI+ ľudí. 

Hoci ich Taiwan po zrušení režimu stanného práva pomerne rýchlo akceptoval a je prvou ázijskou krajinou s uzákoneným manželstvom párov rovnakého pohlavia, Meno v tvojom srdci sa vracia práve do posledného roka vlády prezidenta Chiang Ching-kuoa (1978 – 1988).

Toto obdobie je vo filmoch pomerne obľúbeným snáď pre mieru nostalgie, ktorú dokáže vniesť do príbehov bez toho, aby éru Bieleho teroru idealizovali. Medzi LGBTI+ filmami je v tomto smere klasikou Girlfriend, Boyfriend (r. Yang Ya-che, 2012) a z posledného roka výrazne rezonuje aj horor zasadený do raných 60. rokov, teda ešte vlády generála Čankajšeka, Detention (r. John Hsu, 2019).

Je rok 1987 a na Taiwane práve došlo k zrušeniu stanného práva. Chang A-han (Chen Hao-Sen) je študent chlapčenskej cirkevnej – katolíckej – školy a je na najlepšej ceste privodiť hanbu svojej rodine tri pokolenia dozadu tým, že sa rozhodol študovať podradný obor spoločenských vied. Závan novej slobody a politických zmien zatiaľ stále naráža na konzervativizmus dospelých generácií. A školstvo patrí medzi tie posledné inštitúcie, ktoré sa spoločenskému posunu otvoria. Napriek tomu, chlapci si žijú vlastnými životmi, po nociach sa vykrádajú z internátu za dobrodružstvom, alkoholom a dievčatami. V druhom ročníku na školu prichádza Birdy Wang (Tseng Ching-Hua), z ktorého A-han nedokáže spustiť oči.

Meno v tvojom srdci „Your Name Engraved Herein“,
Foto: Flash Forward Entertainment

Hoci by sa homosexuálny vzťah na škole nedočkal (a ani nedočká) porozumenia ako od pedagógov, tak ani od spolužiakov, pre ktorých je gej horší od zombie, akcent rozprávania je posunutý inam bez toho, aby film problémy a predsudky s touto témou spojené ignoroval, či zľahčoval. S pozorným prístupom k historickej situácii je príbehom krajiny vstupujúcej do novej éry a ľudí v nej, ktorí dostali šancu nerešpektovať dovtedajšie mentálne nastavenie spoločnosti. V centre záujmu pevne stojí dospievanie a formovanie emócií medzi dvoma mladíkmi, ktorých situáciu skomplikuje i uľahčí zmena pravidiel školy – medzi spolužiakov pribudnú aj dievčatá.

Za osobitnú pozornosť stojí vedľajšia postava školského katechéta, otca Olivera (Fabio Grangeon), ktorému sa A-han v úvode filmu zveruje. Je cudzincom – odišiel z Kanady – a vytvára protiváhu vojensky zmýšľajúcim učiteľom a zamestnancom školy. Zároveň je zaujímavý svojím postojom, reakciami na A-hanovu spoveď. Nehovoriac o síce čoraz častejšom, no stále zriedkavom jave, ktorým je silný herecký výkon, vzdialený od zvyčajného toporu neázijských postáv v ázijských mainstreamových filmoch.

Chu Yu-Ning je skúseným producentom, režisérom a scenáristom „Q“ seriálov, minisérií a filmov o mladých a dospievaní – In Time With You (2011), A Boy Named Flora A (2017), no podpísal sa aj pod seriálový spin-off megahitu o mladých, krásnych a bohatých Tiny Times (2014). Svoj scenáristický talent na identifikovanie a napísanie divácky pútavých postáv, motívov a príbehov nezaprel ani teraz.

Meno v tvojom srdci „Your Name Engraved Herein“,
Foto: Flash Forward Entertainment
 

Navyše, Meno v tvojom srdci je pôsobivé tým, ako si berie motívy zo známych filmov, čo do rôznej miery aj priznáva, a vytvára vlastný funkčný svet krehkej melodrámy. Najvýraznejšie priznaným je Birdy Alana Parkera (1984) o priateľstve dvoch mladíkov reflektujúci traumu vietnamskej vojny. Motív „Birdy“ je hravo prenesený aj do hudobného soundtracku filmu, ktorého výraznou súčasťou sú jazzové motívy odkazujúce na Charlieho „Birdy“ Parkera.

Toto odľahčené nastavenie preberá aj režisér Liu Kuang-Hui. Netlačí na emotívne momenty za každú cenu. Necháva ich len prirodzene vyznieť či už v ich bolestivosti, jemnej irónii, alebo sladkosti a postupne ich graduje k záveru.

Pritom mu výrazne asistuje farebné a svetelné ladenie filmu v teplých pastelových žltých odtieňoch bez výrazných svetelných kontrastov. Osobitne v detailnejších záberoch, pri rozhovoroch dvoch postáv toto rozhodnutie pridáva na intimite chvíle. Pri nich je tiež najvýraznejší akvarelový charakter farebných plôch prechádzajúcich plynulo jedna do druhej, ktoré prezrádzajú kameramana Yaoa Hung-I zodpovedného za podmanivý vizuál Posledných večerov na zemi (r. Bi Gan, 2018).

Meno v tvojom srdci nie je štandardným coming-outovým filmom, ani príbehom zakázanej lásky pod zástavou „my proti svetu“, ale skôr rozprávaním o dospievaní do vlastnej identity a o rozhodnutiach, ktoré ju vytvárajú. A pritom hrdo kráča v šľapajach tínedžerských romancí s peknými hlavnými predstaviteľmi. Je naliehavo krehký a krehko naliehavý, hrá sa s intenzitou emócií, vedomý si svojej podmanivosti. Nie je horskou dráhou, ktorá vás zdrapí a vo svojom závere nechá bez dychu. Je vyhliadkou, na konci ktorej si uvedomíte, že dýchate inak.

Text: Kristína Aschenbrennerová

FOTO: Flash Forward Entertainment