Režisér Daniel Špinar (40) vyštudoval najskôr herectvo a neskôr réžiu na DAMU. Po skončení školy sa hneď stal kmeňovým režisérom Divadla na Vinohradoch, kde zinscenoval hru Vojcek Georga Büchnera (2009), za ktorú dostal Cenu Alfréda Radoka a Cenu Josefa Balvína. Do českého Národného divadla nastúpil na začiatku sezóny 2014/2015 a od septembra 2015 je umeleckým riaditeľom Činohry ND. Vo svoje novej hre Homo 40, ktorú pripravil v spolupráci s Divadlom LETÍ opisuje svet zoznamky Grindr, na ktorej si gejovia môžu za päť minút nájsť partnera na sex. Sám si to vyskúšal a tiež prepadol závislosti. Režisér vraví, že gejovia po štyridsiatke majú problém nájsť hodnotu vlastného života a nevážia si samých seba. Ich heterosexuálni rovesníci majú rodiny a zapúšťajú korene, a oni sú také „mŕtve konáre“. Homo 40 reflektuje problém nezáväzného sexu v komunite.
Čo vás inšpirovalo k tomu, aby ste pripravili inscenáciu Homo 40?
Bezprostredne ma inšpiroval jeden článok v zahraničných novinách, ktorý hovoril o depresii gejov v súvislosti so závislosťou na sexuálnych aplikáciách. Chcel som skúmať, aký vplyv môže mať na psychiku geja, keď podľahne svetu rýchleho nadväzovania nezáväzných sexuálnych vzťahov.
O čom konkrétne je inscenácia?
Je to koláž rôznych textov, publicistických, literárnych a dokumentárnych, trochu stand-up a trochu pantomíma. Nie je tam žiadna hlavná postava. A Grindr (mobilná aplikácia na zoznamovanie) je tou platformou, kde sa to odohráva.
S kým ste realizovali inscenáciu?
S mojimi dlhoročnými kamarátmi a kolegami. Vlastne prvotný impulz k inscenácii bolo dať dokopy tri talenty – a ako hovoríme medzi sebou termínom z hry: buzarady. Je to Michal Kern a Tomáš Kobr, ktorí sú pre takýto projekt ako stvorení, a potom Radim Vizváry – mím a choreograf, ktorý sa postaral o pohyb. Veľmi sme si to užili.
Akí sú teda podľa vás gejovia po štyridsiatke, čo im chýba, čo by potrebovali?
Text prichádza s teóriou, že gejovia po štyridsiatke sú trochu odtrhnutí od svojich heterosexuálnych priateľov, pretože vo väčšine prípadov si nezakladajú rodiny. Z toho môže prameniť istá frustrácia. Zaujala ma špeciálne táto veta z článku, z ktorého som vychádzal: Pokiaľ ide o nezodpovedný sex: Nie je to ani otázka toho, že by gejovia nevedeli, ako si strážiť vlastný život, ale skôr otázka toho, či vedia, či ich život za to stojí.
Dostalo sa niečo do inscenácie aj z vašich vlastných skúsenosti?
Áno, je tam mnoho vecí z môjho života.
Ako vnímate zoznamovaciu aplikáciu Grindr?
Aplikáciou som opovrhoval. A potom v rámci tohto projektu som si ju v mojich štyridsiatich rokoch nainštaloval na tri mesiace a skočil som do toho naozaj hlavou napred – v mene umenia, samozrejme. Zistil som, že to môže človeka dosť pohltiť, a že ho to tiež celkom vyčerpáva. Je však pravdou, že Grindr je aplikácia, ktorá každému poslúži tak, ako potrebuje. Rozhodne ale preferujem skôr jedného partnera a vernosť. Rozprávka, viem!
Je život mužov po štyridsiatke lepší, alebo horší oproti minulosti?
To asi nedokážem posúdiť, ale ak máte štyridsať, definitívne ako gej rozumiete, že teraz bude vašim sexappealom skôr mozog.
Celkovo téma zoznamovania sa v strednom alebo staršom veku je komplikovaná. Ako to vnímate?
Mne nie je príjemné zoznamovať sa cez aplikáciu, ako divadelník rozhodne preferujem osobný kontakt. Vždy som sa tak zoznamoval a asi to už nezmením. V rámci tohto „výskumu“ ma ale celkom šokovalo, že gejovia (a obávam sa, že nielen oni) pod tridsiatkou sa vlastne veľmi inak ani zoznámiť nevedia.
Aké boli reakcie na inscenáciu?
Myslím, že dobré. Pre gejov je úsmevná a pre heterosexuálov možno skôr edukatívna. Počul som aj názory, že to pre gejov nie je dobrá vizitka.
Plánujete niečo s touto tematikou do budúcnosti?
Zatiaľ to vyzerá tak, že túto tematiku nechám pár rokov odležať. Teraz mi robí radosť práve táto inscenácia – a vzhľadom na súčasnú situáciu s COVID-19 sme ju zatiaľ hrali ešte len párkrát.
HOMO 40
Divadlo LETÍ
Vila Štvanice
Premiéra: 21. 1. 2020
Autor: Daniel Špinar a kol.
Réžia: Daniel Špinar
Hrajú: Michal Kern, Tomáš Kobr, Radim Vizváry
Dramaturgia: David Košťák
Choreografia: Radim Vizváry
Kostýmy: Linda Boráros
FOTO: Drama Queer