Pokrok a zobrazenie inakosti v seriáloch: Young Justice ukazuje dobrú cestu

Autorstvo: Tonie Thimble / FOTO: IMDB

Text sme prvý raz publikovali v čísle Leto 2024.

Ak nejaký seriál označia, že je woke, to ešte neznamená, že je zle napísaný. Občas nájdeme dobrý príbeh a to, že ukazuje toleranciu voči iným, si všimneme až pri dejovej analýze. Príkladom nech sú nové časti seriálu Young Justice.

Zľava na vás kričia, že v telke nevidno dostatok teplých postáv. Sprava sa iba ozývajú dávivé zvuky, ako sa konzervatívnejším medzi nami obracajú žalúdky, lebo dve ženy sa držia za ruky alebo chlapík medzi rečou spomenie svojho priateľa miesto priateľky.

Ak si neviete predstaviť podobné rozhovory alebo spomenúť na minulé skúsenosti, máte obrovské šťastie alebo nesledujete žiadne médiá.

Na internete nájdeme kritiku na nejeden populárny film, že je woke, príliš slniečkarsky alebo priteplený. Prečo je Kapitán Amerika černoch alebo Loki zrazu ženou? Internetoví komentátori argumentujú: V Biblii sa predsa píše o Adamovi a Eve, nie o Adamovi a Števovi. Naopak nikomu nepripadalo divné, keď hlavné mužské postavy v Marvel filmoch boli istú dobu blonďaví modrookí svalnatí muži menom Chris. Titulky na obľúbených hrách a filmoch môjho ex boli tiež plné blond a modrookých mužov, akoby iní ľudia na svete ani neboli.

Menšiny, ženy, kvír postavy a podobne v médiách často nevystupovali, a keď, tak potom v pozadí. Prípadne to bola jedna postava, ktorú hneď na začiatku zabili a v príbehu vystupovala len preto, aby si niekto mohol odškrtnúť, že mal čiernu postavu alebo geja v scenári.

Kapitánka Marvel bola označená za nenávistnú mizandristku a podobne sa darilo iným komiksovým hrdinkám, keď sa dostali na filmové plátno. Keď bola žena v hlavnej úlohe, to sa považovalo za fuj a tvrdilo sa, že rodová ideológia zašla priďaleko. Ten istý človek pritom môže mať v obľube film Votrelec, kde hlavná hrdinka je žena a zápletkou je metafora znásilnenia a núteného pôrodu. Ak by ten istý film vyšiel teraz, dočkal by sa zrejme tiež kritiky, že je príliš woke. Ako teda zobraziť kvír témy inak bez pobúrenia bielej, mužskej cishet časti publika?

Môj obľúbený príklad je animovaný seriál Young Justice od komiksového štúdia Detective Comics (DC). Toto štúdio svetu prinieslo Batmana, Supermana, Wonderwoman a plno ďalších postáv, ktoré sa zatiaľ nedostali do kín či streamingovú platformu, lebo DC filmy vychádzali animované a priamo na DVD.

Young Justice sa ako animák nezakladá na existujúcich komiksových príbehoch a sleduje učňov a metaforické druhé husle superhrdinov. Batmanov Robin, Aquamanov Auqalad, Flashov Kid Flash a Green Arrowov Speedy majú prvýkrát vstúpiť do základne medzinárodného združenia superhrdinov známej ako Justice League (Liga spravodlivosti). Pozvánka sa ukáže ako prázdne gesto a mladíci sa vzbúria a začnú skúmať problémy na vlastnú päsť. Liga sa rozhodne spraviť im neoficiálnu skupinu a posielať svoju mládež na tajné akcie, kam oficiálnu Ligu nepustia pravidlá OSN. Prvá séria nám ukazuje sklony k agresii u jednej postavy či rasistickú diskrimináciu u Marťanov podľa farby pleti. Z ľúbostných trojuholníkov v prvej a druhej sérii je ľúbostná polyamorická trojka. Tento fakt stojí iba v pozadí pri intrigách zloduchov, ako je Lex Luthor, a nerobí sa z toho žiaden škandál.

Postavy pred našimi očami rastú, riešia najprv domáce úlohy, potom svadbu, prácu, bývanie.

Z detí sa stávajú mentori, ktorí vidia v nových, mladších členoch svoje vlastné chyby a iba sa smejú, ako sa im z toho podarilo vyrásť.

Samozrejme, v epizódach nechýbajú klasickí zloduchovia, prešpekulované intrigy, klony, stratené spomienky, vymývanie mozgov a explózie. Kráľovná Bee svojimi feromónmi ovláda každého muža, a preto tím vyslaný do územia jej krajiny je čisto ženský. Seriál však na to poukáže a dievčatá si uťahujú z veliteľa, ako sa snaží zdôvodniť svoje rozhodnutie.

V štvrtej sérii už cestujeme po celom vesmíre a stretávame sa s chrobákmi, ktoré z jazykového hľadiska nepoznajú zámená. Chrobák Forrager, ktorý sa pridá ku hlavným hrdinom tejto série, vždy používa mená ľudí vo vete. Forrager nepovie: „on odletel v jeho lodi“, ale povie: „Superman odletel v Manhunterovej lodi“. Forrager je jeho meno podľa funkcie, ktorú mal v domovskom úli. Čiže samozrejme stretne chrobáka z iného úľu s rovnakou funkciou, ale so ženským hlasom. Forrager teda pozve Forragera na večeru na Forragerovej novej planéte s Forragerovými kamarátmi.

Autori predstavili nové zámená. Našim ušiam to znie divne, lebo nie sme na to zvyknutí, ale to neznamená, že to je nesprávne. Publikum potom bez problémov prijíme, že postava, ktorá vznikla zlúčením duše z magického superpočítača Motherbox a ľudského dievčaťa, sa rozhodne používať nebinárne zámená. Táto postava si po svojom znovuzrodení nepamätá minulý život, v ktorom nosila hidžáb, a nahlas uvažuje, či si bude naďalej zakrývať vlasy šatkou a preštuduje si moslimskú vieru.

Jej mama si tiež musí zvykať na nové meno, keďže fúzia je nová entita a vybrala si iné meno, ako mala pôvodne. Slová, ktoré si s mamou vymenia, sú echom dialógov, aké majú transrodové deti so svojimi rodičmi.

Témy inakosti sú viditeľné vo väčšej či menšej miere. Niekedy ako metafora, inokedy doslova, ale vždy ako súčasť fantastického príbehu s nadsádzkou a humorom. Reprezentácia menšín nie je silená ako päsť na oko, ale ani maličkosť na naplnenie nejakej štatistiky. Nie je to jedna scéna, ktorú možno vystrihnúť v rámci cenzúry pre čínsky trh. Je to súčasť deja, dopĺňa ho, vyfarbuje dúhu v celej farebnej škále, nielen v odtieňoch ružovej a modrej.