Autor textu: Radovan Jankovič / Foto: Facebook – Madonna
Archívny text sme prvý raz publikovali v čísle Leto 2019.
Nový album kráľovnej popu je spoločenskou kritikou a zároveň novátorstvom.
Chaotický, excentrický a odvážny. Madonna sa po štyroch rokoch vrátila na scénu s novým albumom Madame X a hudobní kritici preňho ťažko hľadajú vhodné prívlastky. Napríklad americký denník The New York Times označil speváčkin štrnásty album za „temnejší než je u nej zvykom“, podľa britského The Guardian ide zasa o „bizarný skvost“.
Madonna po rokoch striedania parketovej hudby a balád siahla po netradičnom a menej komerčnom koncepte. V nových piesňach „I Rise“ a „Killers Who Are Partying“ dáva znova najavo, že je na strane slabších, znevýhodnených a nenávidených. „Budem gejom, ak majú gejov zabíjať. Budem dieťaťom, ak majú deti zneužívať,“ vyhlasuje speváčka považovaná za jednu z najhlasnejších bojovníčok za práva LGBTI ľudí v histórii. Tri roky po masakre v orlandskom gej klube Pulse využila Madonna na prejav súcitu s blízkymi obetí a s celou gej komunitou aj skladu „God Control“. Klip k piesni, ktorá je kritikou americkej vlády za benevolentú politiku v oblasti držania zbraní, je plný krvavých scén odkazujúcich na streľbu, pri ktorej prišlo o život 49 ľudí. Podľa speváčky, ktorá žila uplynulé dva roky v Portugalsku, má byť jej najnovší počin „budíčkom“ pre americkú politickú reprezentáciu. „Keď si uvedomíte, koľko ľudí zomrelo, bolo zavraždených, zranených, koľkým ľuďom sa nenávratne zmenili životy kvôli tomu, že v Amerike nedokážeme regulovať držanie zbraní, je to obrovský problém,“ vyhlásila Madonna v máji, keď si v New Yorku preberala humanitárnu cenu Advocates For Change.
Napriek klebetám o návrate za oceán Madonna pre médiá viackrát zopakovala, že nič také neplánuje a život v Portugalsku jej vyhovuje. „Prišla som do Lisabonu kvôli môjmu synovi, aby mohol hrať futbal. Ale som veľmi rada, že som odišla z Ameriky – dostala som tak možnosť pozrieť sa na život z úplne iného uhla,“ povedala magazínu Rolling Stones. A nový uhol cítiť aj z jej hudby.
Album Madame X si totiž nevyslúžil množstvo zmiešaných reakcií a protichodných prívlastkov len za svoju spoločenskú angažovanosť. Oveľa viac než jednoduchými textami s odkazom, pútajú piesne pozornosť po inštrumentálnej stránke. Nevynikajú totiž speváčkinými vokálmi, ale osviežujúcim experimentálnym spojením akustickej južanskej hudby a súčasných elektronických prvkov.
Madonna napriek tomu tvrdí, že v Portugalsku pôvodne nehľadala inšpiráciu pre nový album. Vraj ju prirodzene ovplyvnili miestni hudobníci, s ktorými sa za uplynulé roky stretla na juhu Európy a v Afrike. „Títo umelci sa schádzali nie preto, aby dostali zaplatené, hudbu robili pre potešenie a s vášňou,“ spovedala sa pre MTV. V tomto kontexte za zmienku určite stojí pieseň Batuka, na ktorej Madonna spolupracovala so speváckym zborom a skupinou portugalsko-kapverdských bubeníkov Batukadeiras. Ako už opis napovedal, výsledok je exotický a originálny. Okrem lokálnych hudobníkov na albume hosťuje kolumbijský rapper Maluma, známy hlavne spoluprácou so Shakirou či Rickym Martinom.
Nový Madonnin album na rozdiel od predchodcov nemá ambíciu zasiahnuť masy a ovládnuť rádiá. Takmer celá nahrávka s výnimkou úvodného singlu Medellín je všetkým, len nie hudbou pre komerčné stanice. Čoskoro 61-ročnej speváčke to však zjavne neprekáža, práve naopak – masy ľudí na koncertoch sa rozhodla dobrovoľne vymeniť za hŕstku fanúšikov, pre ktorých bude od septembra vystupovať v divadlách.