Autorstvo: Tonie Thimble / FOTO: Tonie Thimble
Text sme prvý raz publikovali v čísle Jeseň 2024.
Rôzne výskumy ukazujú, že stolové hry majú aj vzdelávací účinok. Čo sú možné výhody hier, v ktorých má hráčstvo slobodu vytvoriť si postavu podľa svojej ľubovôle? Kto popustí uzdu fantázii, kto si vytvorí svoj obraz?
Čo sú to role-playing games (RPG)?
Nenašlo som slovenský preklad pre anglický výraz. Poďme si teda opísať systém hier, ktorý sa v prvotnej podobe inšpiroval Pánom prsteňov od J. R. R. Tolkiena a spustil lavínu stolových aj počítačových hier a roku 2023 aj film Dungeons and dragons: Česť medzi zlodejmi.
Role-play je hra, kde účastníci dostanú priradené postavy alebo si ich vytvoria sami a interagujú spolu podľa toho, čo by ich postavy spravili v danom momente. Príklad, ktorý pozná každý z nás zo školy, je precvičovanie dialógov pri učení sa cudzích jazykov, alebo keď sa s bábikami hráme na rodinu či na návštevu u lekára.
Role-play nám umožňuje si nanečisto odskúšať situáciu, ktorej sa bojíme alebo si s ňou nevieme poradiť. V jazykovke trénujeme, ako sa opýtať na cestu a ako vysvetliť, kam ísť, aby sme tieto slová vedeli využiť, keď cestujeme do zahraničia. U terapeuta môžeme vynadať prázdnej stoličke a predstaviť si tam nášho otravného šéfa či učiteľa (volá sa to Gestalt terapia, pozn. aut.).
RPG sú teda hry, kde sa môže každý hráč stať kým- a čímkoľvek chce. Ako to povedal môj ex: „Som za rozmanitosť a reprezentáciu rozličných postáv. Každý by mal mať možnosť zahrať si za elfa, trpaslíka či mimozemšťana.“ Nechápal však, prečo by hráč mal mať možnosť pri PC hrách vybrať si, či hrá za ženu alebo za muža. Rozmanitosť rozprávača by mala učiť empatii s druhými, ktorí sú od nás odlišní? Ľavicová propaganda, podľa neho. Ako vravím, je to ex.
Písmenkový šalát: (MMO)RPG, TT-RPG a LARP
RPG sa dajú hrať pri stole, najčastejšie pomocou kociek. Táto forma sa skracuje na TTRPG, čiže tabletop RPG; anglický výraz pre stolovku, alebo pen and paper, pero a papier, keďže si píšete taký malý životopis vašej postavy na papier. Do kolónok si škrtáte, koľko máte zdrojov, surovín, zranení. Tí najsvedomitejší hráči si píšu denník a poznámky také detailné, že by mohli byť erotickým snom každého učiteľstva.
Samozrejme, že môžete hrať tento typ hry aj na počítači či konzolách. Sú hry, ktoré môžete hrať samostatne a offline. Ďalšie hry môžete hrať lokálne spojení LAN káblom alebo online s kamarátmi. Tie najväčšie sa nazývajú MMORPG, massive multiplayer online RPG, pretože umožňujú neobmedzenému množstvu ľudí pripojiť sa na server a hrať za svoje postavičky.
Potom ešte existuje LARP, typ hry, ktorý je viac divadlom ako hrou. LARP je skratka pre live action role-playing. Hráčstvo príde naživo, v kostýmoch, a priam hereckým výkonom stvárni svoju postavu.
„Celý svet je javisko a všetci muži a ženy sú len herci. Majú svoje odchody a zjavenia; každý človek hrá mnoho rolí počas svojho života.“ — William Shakespeare
Skúmanie nových svetov a rozširovanie obzorov
Výhody role-playingu si všimlo nejedno učiteľstvo. Techbox píše o efekte hraní spoločenských hier a ako môžu pomôcť chápať spoločenské normy, vedieť sa vcítiť do druhých a budovať si priateľské vzťahy. Spomínajú, ako sa deti hrajú asociatívne alebo detektívne hry, a trénujú tak komunikáciu a spoluprácu s druhými. Výhodou je, že hry majú jasne dané pravidlá, ktoré rámcujú schopnosti a ich tréning tam, kde sú spoločenské normy nepísané a rodičia a vychovávatelia často zabudnú tieto pravidlá vysvetliť autistickým deťom. Alistické deti vedia nepísané pravidlá správania pochopiť aj z kontextu, ale neurodivergentné vnímanie sveta je príliš doslovné. Ak slová hovoria jednu vec, ale tón hlasu hovorí niečo druhé, neurodivergentné deti odignorujú neverbálne signály.
Druhá štúdia, ktorú spomína Techbox v tom istom článku, sa zamerala na kvalitatívny výskum ôsmich autistických dospelých, ktorým hra Dungeons and Dragons pomohla bezpečným, štruktúrovaným prostredím v oblasti sociálnych interakcií. Hráčstvo mohlo experimentovať s povahovými vlastnosťami a mohli niektoré skúsenosti z hry preniesť aj do vlastného života.
Erazmus robil tento rok v spolupráci s košickým OZ Saplinq tréningový kurz eduLARP, kde predstavil edukátorom a nadšencom, čo to sú RPG a LARP hry, aké herné systémy existujú a sprostredkovatelia (angl. facilitators) spoločne s účastníkmi diskutovali o využití hier, divadla a RPG. Tohto kurzu som sa zúčastnilo aj ja osobne. Zhodli sme sa, že RPG majú potenciál naučiť mládež empatii, prípadne ponúknuť bezpečnostné kolieska pri skúmaní druhých či svojho vnútra. Na rozdiel od bežného vyučovania, pri LARP-e by boli deti priamo súčasťou deja. Predstavte si hodiny dejepisu, kde miesto písania poznámok učiteľstvo rozdá žiactvu papieriky, kde je napísané meno, vek postavy, vzdelanie, sila, majetok a medziľudské vzťahy s ostatnými postavami, a nechá triedu, aby medzi sebou hrali divadlo podľa svojich postáv.
Neviditeľná možnosť byť gej vo videohre
Vo videohrách si môžete vytvoriť postavu a zrealizovať všetky fantázie, aspoň podľa toho, koľko vám hra dovolí. Hra The Sims simuluje komunitu a životy postáv v nej. Môžete mať svadbu, vlastniť nehnuteľnosť – a to všetko bez dlhov! Keď sa hra vyvíjala, štúdio uvažovalo o možnosti mať vzťahy s osobami bez ohľadu na rod či pohlavie. Nápad sa zavrhol, ale počiatky ostali v kóde. Vymenil sa personál a k vývojovému kódu sa dostal nový človek, ktorý nevedel, ako sa rozhodlo šéfstvo. Chlapík (vraj sám gej) videl kód a rozvinul ho. Pri predstavovaní hry novinárom sa omylom dve ženské postavy pobozkali. Táto informácia sa dostala do recenzií a možnosť byť gej alebo bi v hre bola zrodená. Pokračovania hry The Sims boli už len teplejšie. V hre The Sims 4 má hráč možnosť ľúbostnej zápletky so Smrťou, ak vie, ako nadviazať so Zubatým kontakt (v anglicky hovoriacom folklóre je Zubatá či Smrť mužského rodu, pozn. aut.).
Stardew Valley je RPG hra, v ktorej máte farmu a rozprávate sa so susedmi. Každú z dvanástich postáv môžete skúsiť zviesť a vziať si ju/ho. Postava menom Leah má bývalého, ktorý sa na chvíľu objaví a vždy je rovnakého rodu ako hráčska postava. Ak má hráčstvo záujem len o heterosexuálne páriky, nevšimne si iné orientácie v hre. Iné sexuálne orientácie sú dobrovoľne voliteľné, ale bez námahy hráčstva sa dajú vynechať.
Podobne je na tom aj Anders v hre Dragon Age 2. Ak je hráčska postava muž, Anders spomenie svojho bývalého Karla ako milenca. V prípade ženskej hrdinky Anders spomenie iba, že mal dobrého kamaráta menom Karl. Zevran z predchádzajúcej hry Dragon Age: Origins je otvorene bisexuálny a na krátky moment sa objaví aj v DA2, kde má hráčstvo možnosť mať s ním a ďalšou postavou z partie, Isabel, trojku. Tento moment nie je ukázaný. Všetky postavy v DA2 sú implicitne bisexuálne, pokiaľ má hráč možnosť s nimi romantický vzťah nadviazať. V treťom voľnom pokračovaní je niekoľko postáv s fixnými záujmami, na ktoré hráčstvo príde metódou pokusu a omylu. Jeden elf má záujem iba o ženské elfky, v partii sa nájde aj lesba či dvaja potenciálni heterosexuálni partneri, ľudská žena a ľudský muž. Zaujímavé však je, že u tohto muža, Cullena, je v kóde hry možnosť dialógov aj pre mužského protagonistu ako milenca. V kóde sa dá táto možnosť odomknúť, ale Cullenova časť dialógu je bez nahovoreného slova.
BioWare ako „to naj“ herné štúdio pre RPG
Séria Dragon Age, podobne ako aj séria Mass Effect, je od štúdia BioWare, ktoré sa preslávilo práve RPG hrami. V 90. rokoch ho založila šestica kamarátov, ktorí radi hrali Dungeons and Dragons. Traja z nich boli vyštudovaní medici. Mali veľký úspech s prvou RPG hrou pre frančízu Star Wars s názvom Knights of the Old Republic. Taktiež vydali prvú oficiálnu počítačovú hru pre svet Dungeons and Dragons, veľký hit menom Baldur’s Gate. Nasledovala sci-fi RPG hra Mass Effect. Počas práce na niekoľkých ambicióznych projektoch prišlo štúdio do finančných problémov a odkúpilo ich Electronic Arts (EA), štúdio, ktoré okrem iného vydalo aj The Sims.
Ako divízia EA vydalo BioWare prvý Dragon Age, stredoveké fantastické prostredie. Niektorí ľudia sa narodia s mágiou a sú za to stíhaní a väznení. Hráčska postava sa môže rozhodnúť, či pomôcť mágom, alebo sa pridať na stranu templárov – žalárnikov pre mágov. Medzi rasami, ako sú elfovia, trpaslíci a ľudia, panuje napätie a nerovné rozdelenie moci. Hra teda pracuje s mocenskými štruktúrami a nejeden problém v skutočnosti sa môže skrývať za týmito metaforami.
EA po úspechu Dragon Age Origins začalo tlačiť na tím vývojárov, aby vydali ďalšiu hru v neľudskom čase. Široký svet z DAO bol skresaný na jedno mesto, herná mechanika mala monotónne a opakujúce úlohy. Scenár DA2 bol však úžasný a publikum si zamilovalo komplexné postavy. Vedenie však prinútilo vývojový tím, aby pri práci tretieho pokračovania Dragon Age: Inquisition zmenilo softvérové prostredie, tzv. herný engine na iný typ, celkovo nevhodný pre RPG hry napríklad kvôli nedostatkom dialógových okien, ktoré hráčstvo potrebuje na role-playing. Po technickej stránke sa DAI hrá hrozne, ale príbeh a postavy sú opäť rozpracované úžasne. Napríklad Dorian má problémy s otcom a je prakticky vyhnancom kvôli svojej sexualite. V DAI nie sú všetci bisexuálni. Preferencie jednotlivých postáv sú dané rôznorodo. Vieme, že v oboch pokračovaniach boli vynechané časti kvôli časovému nátlaku, a môžeme len špekulovať, ktoré aspekty príbehu boli škrtnuté a prečo. Bolo jednoduchšie nechať všetky postavy otvorené flirtovaniu bez ohľadu na rod hráčskej postavy. V DAI pre nedostatok času nevieme, ktoré postavy sú/nie sú kvír – okrem tých dvoch-troch, ktorých orientácia a rodová identita priamo zasahuje do príbehu.
Jedna z vedľajších postáv je trans a hoci testosterón neexistuje, táto postava Krem priamo hovorí, že používa binder. Keď si nevie rady, ako osloviť kolegyňu skautku, jeho priamy vedúci, zároveň dobrý kamarát a nepísaný náhradný otec, sa ponúkne vysvetliť skautke Kremovu situáciu v nohaviciach. Krem sa poďakuje, ale to nie je jeho problém. On ako neskúsený tínedžer nevie, ako hovoriť s dievčatami.
Vďaka viacerým zlým rozhodnutiam sa BioWare pretĺka poslednou dekádou. Desať rokov po úspechu DAI ohlásili štvrté pokračovanie. Hráčstvo je obozretne optimistické. Publikum chce vedieť, ako dej pokračuje, ale po prepadákoch a problémoch série Mass Effect nikto netuší, či Dragon Age: The Veilguard bude stáť za tie nemalé peniaze. BioWare bolo na špičke RPG scény a zanechali po sebe dieru, ktorú zatiaľ nikto nenaplnil. Baldur’s Gate 3 sa o to pokúša a hoci je tiež rozmanité reprezentáciou, čas ukáže, ako Larian Studios bude pokračovať.
Dotazník od hráčstva rôznych RPG hier
Otázky do tejto ankety sú od Tonie Thimble a Rie Géhrerovej. Spojili sme sa, aby položené otázky boli od človeka, ktorý má skúsenosti s RPG, a zároveň od niekoho, komu tento typ voľnočasovej aktivity nič nehovorí. Odpovede sú anonymizované. Miesto iniciál skutočných mien mi respondenti a respondentky povedali mená postáv, za ktoré hrajú. Z nich som vytvorilo iniciály. Odpovede máme od AD, DM, HU, IL, JF, KJ, KA, KŠ, MK, NT, SK, SS. Časť z nich je kvír, časť nie. Hrajú videohry, ale aj stolovky a LARP. Game Master alebo Storyteller je ten, čo vedie ostatných príbehom a hrá všetky ostatné postavy, s ktorými sa hráčstvo stretne. Odpovede boli editované tak, aby boli jasné a gramaticky korektné.
1. Čo ťa najviac lákalo na tom, aby si skúsil hrať RPG?
SK: RPG hry zvyčajne idú viac do hĺbky, čo sa týka príbehu a prostredia, než iné žánre.
IL: Čo mňa najviac lákalo na RPG, sú schopnosti, ktoré moja postava môže získať a použiť. Schopnosti, ktoré mimo hry nemám vôbec, alebo nie v miere, ktoré mi hra dovoľuje.
JF: Možnosť hrať sa na svoje obľúbené postavy. Vždy ma lákalo herectvo a TTRPG mi dávajú nezáväzný spôsob, ako túto túžbu uspokojiť.
HU: To, že RPG zvykne podávať príbeh skrz prvú osobu.
KJ: Možnosť objavovať iné svety a možnosť aktívne ovplyvňovať príbeh a postavy v ňom.
DM: Skúšať byť niekým iným v iných podmienkach, zvyčajne fantastických a mimo toho, čo je reálne možné.
2. Keď si vytváraš postavu, skôr experimentuješ, alebo si vytvoríš vlastnú podobizeň?
SK: Keď hrám hru prvýkrát, väčšinou vytváram moju podobizeň, ale keď tú hru hrám opäť, experimentujem.
KA: Každá postava má v sebe niečo zo mňa, ale veľmi rád skúšam nové veci. Dokonca momentálne preferujem hrať ženské postavy, lebo je to niečo, čo nemôžem zažiť v „normálnom“ svete.
NT: Experimentujem, iba keď už mám v hlave nápad, ktorý chcem realizovať. Často robím do určitej miery svoju podobizeň.
IL: Keď vytváram postavu, najčastejšie sa na ňu pozerám ako na rolu. Ja beriem úlohu herca, ktorý musí presvedčiť obecenstvo o svojej identite a pobaviť seba aj ostatných. Mnohé moje postavy skončia ako moja podobizeň, niektoré sú tak robené, niektoré tak skončia napriek snahe vytvoriť novú identitu pre ne. Sú ale aj postavy, ktoré majú odo mňa ďaleko a vykryštalizovali vlastné názory, správanie a identitu.
SS: Pôvodne som si vytváral hlavne vo fantasy skôr tie ženské postavy (ešte ako tínedžer), rokmi sa to ale ustálilo na niekoľkých mojich charakteroch, ktorých som sa držal. Dnes prakticky buď idem s predvolenou postavou, alebo vytváram priamo seba.
HU: Oboje. Sú postavy, ktoré sú veľmi podobné, úplne odlišné, pripadne amalgámy mňa s nejakými charakterovými vlastnosťami, ktoré nemám.
KJ: Oboje, ako kedy.
3. Skúšaš hrať za iný rod, ako je tvoj vlastný?
KŠ: Za baby nehrávam, ale keď vediem hru, nerobí mi problém hrať za ženy. Ale iní by museli povedať, ako dobre mi to ide. Keď sa nad tým zamyslím, tak je tam dosť takýchto situácií. (pozn. aut.: kde hrám za iný rod.)
SK: Ak mám na výber, tak hrám za ženu.
IL: Za iný rod ako svoj som hrať skúšal a nevyhovovalo mi to. […] Nebol som to ja v ženskom tele, ja som bol hnacia sila za jej rozhodnutiami, činmi a pocitmi, ale cítil som sa ako separovaný od vytvorenej postavy. […] Veľmi zriedka som cítil jej pocity a skúsenosti ako sebe vlastné.
JF: Hral som ženu, ale nemenilo to nič podstatné.
AD: Záležalo, ako veľmi by ma sral ženský dizajn. A či by som sa cítila ako chlapec v tom okamihu.
HU: Hral som aj za ženy, aj za mužov.
MK: Nemyslela som na to a hrala som ako ľudský muž a potom som si začala robiť, čo chcem, a vo videohrách to boli väčšinou ženy. Asi som stratila záujem hrať mužov v RPG, pretože s tým mám až priveľa skúseností naživo aj v hrách.
DM: Jasné, za mužov, ženy a aj za iné bytosti, na ktoré sa ľudské rody nedajú aplikovať.
4. Skúšaš hrať za sexuálnu orientáciu, ktorá je iná ako tvoja vlastná?
SK: Nie.
KA: Asi nie, lebo som bi, takže všetko je OK.
IL: Za inú orientáciu ako svoju som skúšal hrať a nevyhovovalo mi to. S týmto mám ešte menej skúseností ako s hraním iného rodu. Väčšina postáv, ktoré som hral s inou orientáciou, mala ešte hlbšie odosobnenie ako postavy mne nevlastného rodu.
JF: Ja som hral bisexuála a vyhovovalo mi to, ale jediný dôvod, prečo to vyhovovalo, bolo preto, že to bola len hra. Viem, že dokážem zahrať niekoho, kto je na chlapov, alebo niekoho, kto je kvír. Ale je to len hra, ako keby som hral elfa, mimozemšťana alebo zviera.
HU: Samotná hra nemusí vôbec adresovať témy sexuálnej orientácie a ak som bisexuál, tak ťažko ísť niekam inam.
DM: Áno, skúšal som hlavne v Dragon Age, kde sa aj tá sexualita dá hrať. Tiež ako GM hrám krátkodobo nehráčske postavy, ktoré majú aj inú sexuálnu identitu ako moja.
5. Ovplyvňuje to, že si kvír, aké hry hráš a ako ich hráš?
KA: Nie.
NT: Áno. Nerada podporujem fašistov.
IL: Nie som kvír, teda to môj výber neovplyvňuje.
JF: Bol to (pre mňa) herecký výkon, nič viac, nič menej. Aj keby som hral ženu v RPG, budem budovať vzťah s postavami, ktoré sú mi sympatické.
SS: Moja orientácia podľa mňa nemá nijaký vplyv na to, čo hrávam.
HU: Nie.
6. Pomohli ti RPG hry uvedomiť si, že si kvír?
SK: Nie. (Nie som kvír.)
KA: Moja prvá postava mohla magicky meniť svoju podobu, takže som svoju inakosť zistil vďaka tomu, ako som hral túto postavu.
NT: Knihy, komiksy a socializácia ma k tomu priviedli.
IL: Nie som kvír, teda hry mi k tomuto nepomohli.
JF: Pomohli mi uvedomiť si, že nie som.
KJ: Trochu áno. Konkrétne v prípadoch, kde moja postava bol muž a nadviazal romantický vzťah s iným mužom.
DM: Určite áno. Relatívne skoro som vytvoril „archetyp“ pomerne nežnej „mágyne“ (slovenčina nepozná ženský ekvivalent slova mág, pozn. red.), ktorá sa najskôr snažila robiť mier, ľudí spájať a vyhýbať sa násilným riešeniam, aj keď v mnohých prípadoch počítačové RPG tlačia práve do týchto riešení, takže koniec koncov musela vedieť aj bojovať.
7. Podľa čoho si vyberáš hry, ktoré hráš? Mali by byť hry, ktoré si vyberáš, queer friendly?
NT: Podľa fun factoru, preferovateľne indie hry a podľa vývojára.
IL: Hry, hlavne RPG, vyberám podľa kolektívu, s ktorým hrám. V kolektíve vyhľadávam ohľaduplnosť a dbanie na svojich spoluhráčov, ako aj férovosť a schopnosť vytvoriť nezabudnuteľné zážitky. Pre kolektív, ktorý sa stará o bezpečnosť spoluhráčov, nepoháda sa pre maličkosti, vie vyriešiť neherný konflikt a užiť si herný konflikt a vie vytvoriť atmosféru pohody a spolupatričnosti, si zahrám hru, ktorej by som sa inak nikdy nedotkol.
SS: Neviem, nikdy som sa nad tým príliš nezamýšľal, ale asi áno. Nevadí mi, keď hry obsahujú diskrimináciu, ktorá je „správne“ umiestnená (napríklad rasizmus v hrách GTA alebo Mafii).
HU: Zvyčajne podľa svetov, atmosféry a príbehov, ktoré spracovávajú. Pripadne kto robí danú hru (či už gamemaster/herné štúdio atď.). Queer friendly hry nemusia byť.
8. Čo pre teba znamená queer friendly hra?
SK: Queer friendly, hlavne v RPG, pre mňa znamená, že hráč nie je obmedzený v tom, ktoré postavy sú „dostupné“ pre romanticky vzťah.
KA: Neviem, nehľadal som také hry a väčšina RPG sú dosť queer friendly.
NT: Áno. Znamená to pre mňa, že zisk z hry nejde na podporu politicky pravicových strán alebo že mám reprezentáciu priamo v hre
IL: Neviem, čo je queer friendly hra. Na jednej strane si myslím, že správna partia vie spraviť aj hry, ktoré by boli v iných rukách homofóbne, bezpečné a nezabudnuteľne zábavné. A naopak, bezohľadnosť dokáže zmeniť aj tú najviac queer friendly hru na utrpenie. Na druhej strane taký kolektív potrebuje čas a zápal pre vec, aby sa sformuloval. A veľa skúseností, často aj nepríjemných. Niektorí nechcú pri svojej kratochvíli dostávať vsuvky o cudzej sexualite, iní danú kratochvíľu používajú na exploráciu svojej identity a sexuality. Ani jedna nie je nesprávna, len nekompatibilná.
JF: Pre mňa je nepodstatné, či je hra queer friendly, ak je friendly pre všetkých zúčastnených. Ak je cieľom iba zle urobená možnosť romantického vzťahu ako reprezentácia, je lepšie ju vynechať.
HU: Mať možnosť rozvíjať neheterosexuálne vzťahy a určovať svoj rod/biologické pohlavie pri výbere postavy.
KJ: Možnosť hrať za inú sexuálnu orientáciu a/alebo mať možnosť zvoliť si inú kombináciu telesných častí, prípadne oslovenia.