Ako poraziť draka a homofóbiu: Prínos Dungeons and Dragons pre kvír komunitu

Autorka: Zuzka Jakúbková / FOTO: Amazon, Netflix

Text sme prvý raz publikovali v čísle Jeseň 2024.

Kráčate temným lesom a hľadáte miesto na spanie. V diaľke vidíte preblikávajúce svetlo ohňa. Čo spravíte? Váš hlad a prázdne vrecká vás presvedčia, aby ste vykročili k táboru. V teple plameňa sa vyhrievajú dvaja orkskí vojaci. Čo spravíte? Požiadate ich o jedlo, no nedôverujú vám a miesto pomoci na vás zaútočia. Čo urobíte potom? Vytiahnete spoza opasku dýku a bránite sa proti ich útoku…

Dungeons and Dragons je stolová hra na hrdinov z roku 1974, ktorá si získala popularitu vďaka prepracovanému fantasy svetu a improvizačnému prístupu k hraniu. Koncept je jednoduchý: hráči realizujú drobné, spolovice spontánne scenáre, v ktorých sa rozhodujú sami za seba, a úspešnosť ich činov určuje kombinácia ich postavy a hodu kockou. Na výber majú z istého počtu rás (napríklad trpaslíci, elfovia alebo hobiti) a charakterových tried (povedzme barbar, bard alebo čarodejník), ktoré ako-tak ovplyvňujú ich schopnosti, ako je sila, inteligencia alebo charizma. 

Hru vedie dungeon master, ktorého úlohou je vytvoriť svet, nakresliť mapu, obsadiť do nej priateľov a rivalov – a predovšetkým nastaviť základné dejové mantinely. Prečo sa rôznorodá skupina hráčov stretla (ešte som nezažila hru so samými trpaslíkmi alebo paladinmi), čo je zhruba ich hlavná misia v ich fantasy svete a aké ťažkosti ich čakajú po ceste, to všetko pripravuje za plentou ukrytý dungeon master, ktorému pomáha manuál hry. 

Déendéčko láka kvír komunitu už od prvej edície. Pre hráčov neexistuje obmedzenie na to, akú identitu majú hrať, alebo koho môžu „romancovať“. Nikto pri stole ani okom nemihne, ak sa budete prezentovať ako dvojmetrový thiefling s rohmi alebo ako trpasličia žena. Ľúbostné úspechy s najväčšou pravdepodobnosťou určí vaša úroveň charizmy, a to, ako vám padne kocka. 

Nakoľko tradičná kampaň trvá okolo 100 stretnutí, postavy sa menia a odchádzajú do iných častí príbehu, kým hráči vymenia svojho čarodejníka level 8 za nového a neobohraného rogua level 9. Táto sloboda byť tým, kým chcem, ako aj roleplayingová báza hry, robí z Dungeons and Dragons bezpečné miesto pre kvír hráčstvo. 

K popularite tejto hry pomáha aj jej dostupnosť. Hoci existuje zoznam povolených rás, tried a zbraní, radoví hráči nepotrebujú viac ako pero, papier a ikonické DnD kocky. Aktuálna edícia používa takzvaný d20 systém, v ktorom najdôležitejšie rozhodnutia definuje hod kockou s 20 stranami. Ak vám padne 20, máte prirodzený úspech alebo „nat 20“ – v takom prípade stopercentne uspejete vo svojom zámere. Ak vám padne 1, pri hode dýkou sa šmyknete, spravíte kotrmelec, dopadnete na hromadu keramických tanierov, ktoré rozbijete, črepiny spolu trením vytvoria iskru, zapáli sa slamená strecha pohostinstva, v ktorom ste sa pokúšali o priateľskú športovú aktivitu, a ešte vám tá dýka vykľaje oko. 

Ako vyhráte Dungeons and Dragons? V mojej skúsenosti je víťazstvom, ak sa dožijete konca kampane. Optimálny počet hráčov na kampaň je 3 až 5 plus dungeon master. Nájsť si čas, keď sa skupina môže stretnúť na niekoľko hodín nerušeného sedenia na stoličke a hádzanie kockou, je jedna výzva. Druhou sú rôzne choroby, povinnosti a aj celkové nastavenie dungeon mastera, ktorý nesie najväčšie bremeno na prípravu. Každé stretnutie by totiž malo obsahovať prípravnú fázu, počas ktorej si postavy odpočinú, vyliečia si rany, prípadne spoznáme viac z ich minulosti. Potom nasleduje fáza dejová, počas ktorej budú hrdinovia nežne postrčení smerom k zápletke a spolu s ňou aj k epizodickému boju. Raz naša partia zablúdila do marhuľového sadu, kde sme strávili 60 minút oberaním ovocia v mylnej domnienke, že sme si správne vyložili skrytú nápovedu. Zúfalá dungeon masterka na nás nakoniec hodila náhodných okoloidúcich orkov, len aby sme odtiaľ odišli. 

Byť dungeon masterom pre piatich ľudí, ktorých po usadení za stôl zvyčajne opustia schopnosti počúvať, rozhodovať sa, komunikovať a ešte to celé zabaliť do nejakého roleplay, je preto veľký záväzok. Počiatočnú investíciu predstavujú manuály: Players Handbook, Dungeon Masters Guide a Monster Manual. Bez nich bude kampaň tápať v tme ešte viac, ako to hráči dokážu bez supervízie. Zvyčajná doba prípravy na jedno stretnutie je okolo hodiny. Okrem toho treba rátať s tým, že kým sa počas trojhodinového stretnutia budú hráči striedať v tom, kto práve posúva zápletku ďalej alebo útočí, dungeon master musí byť prítomný pri všetkom. 

Renesanciu Dungeons and Dragons spustil populárny netflixovský seriál Stranger Things (2016), ktorý sa sústredí na dobrodružstvá mladej skupiny hráčov. Po jeho odvysielaní nastal obrovský nárast predaja manuálov a počet hráčov do dnešného dňa sa odhaduje na 50 miliónov po celom svete. 

Popularite žánru pomáhajú aj webseriály populárnych dabingových hercov, z ktorých najznámejším je Critical Role (2015). Tri kampane ôsmich protagonistov – prvé dve nad sto epizód – vychádzajú dodnes každý štvrtok na Twitchi a YouTube a ich súčasťou boli od začiatku aj kvír príbehy. Vďaka ich hodnovernému vykresleniu nachádza aj LGBTI+ diváctvo svoje miesto v panteóne hier na hrdinov. 

V prvých dvoch kampaniach väčšina hráčov stvárňovala postavy niekde na LGBTI+ spektre a okrem nich do deja vstupovala plejáda kvír hostí a NPC (non-playable characters). Dvojičky Vex a Vax z prvej kampane sú kánonicky bisexuálne. Čarodejníčka Allura a paladinka Kima majú v druhej kampani svadbu. Je to práve dlhodobá inkluzivita celej produkcie a autenticita hercov, vďaka ktorej diváci môžu sledovať diverzné príbehy lásky vo svete, kde nie je na homofóbiu čas, lebo treba loviť draka. 

Úspech prvej kampane sa pretavil do animovaného seriálu The Legend of Vox Machina, v ktorom si protagonisti Critical Role nadabovali samých seba. Ďalším úspešným počinom bol veľkofilm Dungeons & Dragons: Česť zlodejov (2023) s Christopherom Pinom a Michelle Rodriguez. 
Hľadáte bezpečný priestor pre sebavyjadrenie? Tak si vytvorte postavu, napočítajte svoje schopnosti, zadovážte si dvadsaťstrannú kocku a zistite, kto ste. Dungeons and Dragons nie je jediná hra na hrdinov – pre milovníkov sci-fi je tu Shadowrun, nadšenci hororu môžu zvoliť Call of Cthulhu a fanúšikovia upírov majú Vampire: The Masquerade.