Autorka: Zuzka Jakúbková / FOTO: Amazon
Text sme prvý raz publikovali v čísle Leto 2024.
Každodenné skúsenosti kvír ľudí si nachádzajú svoje miesto vo svete kreslených panelov, v priestore, ktorý kedysi výlučne patril superhrdinom. Ako sa vyvíjal kvír komiks od 40. rokov minulého storočia?
Po šestnástich rokoch dominancie Marvelu nad prázdninovou kinematografiou zažívame prvé leto, keď sa spoločnosti asi minuli tradiční superhrdinovia z komiksových predlôh. Kapitán Amerika zavesil adamantový štít na klinec a jeho nástupca ešte nenašiel svoju filmovú zápletku. Hulk odišiel na meditačný pobyt a objavuje sa iba v metadiskurzných seriáloch. Iron Man je na dôchodku v historických biografiách o vynálezcoch atómovej bomby.
Jediný, kto v lete 2024 obhajuje farby veľkolepého (a predovšetkým vysoko výnosného) žánru superhrdinovských filmov, je kanadský antihrdina Deadpool. Nesmrteľný mutant, ktorý si získal priazeň publika pod hereckým predvedením Ryana Reynoldsa, je tak ďaleko od klasického superhrdinu, ako sa len dá. Nezaujíma ho patriotický sentiment, prelamuje štvrtú stenu a v neposlednom rade, už od roku 2013 je veľmi kvír.
Ak dokáže pansexuálny wannabe Spiderman z tretej koľaje zachrániť multimiliardovú potápajúcu sa loď maskovaných hrdinov, je namieste pozrieť sa na korene LGBTI+ komiksu a niektoré z najvýraznejších kúskov tohto žánru.
3 500 ilustrácií s podpisom Tom of Finland
Prvé krôčiky kvír komiksu možno datovať do 40. rokov minulého storočia, keď sa v alternatívnych kruhoch začali šíriť erotické maľby Touka Laaksonena, fínskeho maliara známeho pod prezývkou Tom. Jeho nadšenie pre mužské telá sa pretavilo do portrétov hypermaskulínnych mužov strednej triedy – od námorníkov cez motocyklistov až po drevorubačov.
Hoci prvé Tomove kresby cirkulovali alternatívnymi kruhmi už v medzivojnovom období, k vlastnej tvorbe sa naplno vrátil v roku 1957, keď sa jeho diela ocitli v americkom magazíne Physique Pictorial. Kým homosexuálni muži boli vo vtedajšej popkultúre zobrazovaní výlučne ako slabí, vetchí a zženštení, Toukove kresby rozšírili definíciu toho, čo môže byť gej. Vypracované svaly ľudí, ktorí sa živia rukami, a lícne kosti, na ktorých by ste sa mohli porezať – to malo ďaleko od karikatúry kvír postáv, ktoré dominovali verejnému diskurzu väčšinu minulého storočia.
Hoci Tomove kresby nemožno nazvať plnohodnotným komiksom, jeho bezhraničné nadšenie a hrdosť sú zosobnením jedného z atribútov kvír komiksu: v komikse sa môžete nakresliť tak, ako sa sami vidíte. Početné ilustrácie s podpisom Tom of Finland si vyslúžili ocenenie Fínskej komiksovej spoločnosti a v roku 2014 bola medzi oficiálne fínske známky zaradená séria inšpirovaná jeho tvorbou.
Detstvo v dome smútku
Jedným z komerčne najúspešnejších kvír komiksov je pravým opakom toho, ako by mal populárny a odľahčený komiks vyzerať. Je to príbeh o smrti otca, temných tajomstvách rodičov a detstve v okovách očakávaní. Presne to je grafický román so sarkastickým názvom Fun Home, v ktorom americká tvorkyňa komiksov Alison Bechdel nahliada na svoje detstvo a na to, čo všetko sa o svojich rodičoch dozvedela až v dospelosti.
Fun Home kráča v šľapajach serióznejšieho subžánru komiksov, ktorých cieľom nie je iba pobaviť diváka, ale reflektovať autentickosť kvír zážitku autora/autorky. Dospelá Alison si naprieč celou knihou kladie otázku: Je môj coming out dôvodom, prečo sa môj otec zabil?
Ako ironicky ladený titul naznačuje, máločo bude na týchto memoároch zábavou. Okrem panovačného otca, ktorý nenechá 19-ročnej protagonistke dostatočný priestor vyjadriť, kým je, spoznávame aj úskalia vyrastania v rodinnom pohrebnom biznise, ktorým je miestny dom smútku. Skrývanie emócií pri trúchliacich pozostalých je samozrejmosťou – tak prečo by to bolo inak pri skrývaní identít?
Autorka pripravovala túto knihu sedem rokov a pri jej kreslení čerpala z vlastných fotiek, na ktorých je ona sama v oblečení svojho otca. Fun Home si v roku 2006 odniesol viacero mainstreamových knižných a komiksových ocenení a jeho muzikálová adaptácia získala v roku 2015 najvyššiu cenu Tony.
Ak by Pán prsteňov mal dámske obsadenie
Čo sa stane, keď sa stretne elfská čarodejníčka, trpasličia bojovníčka, ľudská klerička z rodiny lovecraftovských kultistov a polovičná zlodejka? Z osobnej skúsenosti s role-play hrou Dungeons and Dragons by som tipovala, že strávia tri hodiny improvizovaním škrípajúcich dialógov, preceňovaním svojich magických schopností a/alebo zbraní a pravdepodobne pripravia jedného dungeon mastera o posledné zvyšky trpezlivosti.
„Potkanie kráľovné“ žijú v stredovekom fantasy svete a ich denným chlebom sú dobrodružstvá, akcia a nebezpečenstvo. Táto posádka štyroch žien – ktoré od piatej knihy doplní trans orkovská bojovníčka – sa pravidelne dostáva z blata do kaluže a ich jedinou záchranou sú kamarátstvo, odvaha a vtipné hlášky. Keď práve nedržia v ruke meč/ohnivú guľu, titulné hrdinky prechádzajú Bechdelovej testom, pomenovaným po spomínanej autorke grafického románu, a rozprávajú sa spolu výlučne o iných veciach ako o potenciálnom romantickom partnerovi.
Autor Kurtis Wiebe popisuje Rat Queens z roku 2013 ako mix medzi Dungeons and Dragons a Bridesmaids. Pozitívny pohľad na kvír hrdinku Betty, ktorá spolu so srdcami miestnych žien kradne aj ich peňaženky, vyslúžil tomuto komiksu kvír cenu GLAAD, ako aj nomináciu na cenu fantastiky Hugo.
Kto sa skrýva v koži draka?
Každý zloduch potrebuje svojho poskoka. Inak to nie je ani v prípade Ballistera Blackhearta, niekdajšieho rytiera Inštitútu policajtovania a hrdinstva, ktorý sa po strate pravej ruky musel uchýliť k životu zločinca, pretože: „Nikto nepotrebuje jednorukého hrdinu.“ Jeho život sa zmení, keď mu na dvere zaklope mladá Nimona – menička, ktorá dokáže nadobudnúť tvar vlka, vtáka alebo draka.
Nimona sa stala meničkou náhodou, následkom kúzla starej čarodejnice. No keď sa premení na draka, aby ochránila svoju dedinu pred útokom lokálnych zlodejov, od strachu ju vyženú samotní dedinčania. Jej boj za obhájenie vlastnej identity pred spoločnosťou, ktorá ju nechce chápať a automaticky ju nálepkuje slovom „monštrum“, iba zdôrazňuje význam Ballisterovho boja za slobodu pred všemocným Inštitútom.
Nimona je grafický román z pera ND Stevensona. Od jeho vydania v roku 2015 bol preložený do 15 jazykov (vrátane slovenčiny) a minulý rok vyšla jeho filmová adaptácia na Netflixe, kde titulnú úlohu dabovali Chloe Grace Moretz a Riz Ahmed.
LGBTI+ komiks si za svoje prvé desaťročia prešiel dlhou cestou a je krásne vidieť, ako si každodenné skúsenosti kvír ľudí nachádzajú svoje miesto aj vo svete kreslených panelov. Ako jeden z produkčne najjednoduchších vizuálnych kúskov umenia má práve grafický román potenciál priniesť neopozerané a skutočné príbehy pred publikum, ktoré ich najviac potrebuje.