Na Filmovom festivale inakosti tento rok uvidíme aj nemeckú novinku Leto v Kreuzbergu (orig. Kokon). Snímka režisérky Leonie Krippendorff nás nechá nahliadnuť do života štrnásťročnej Nory, ktorá počas horúcich mesiacov v berlínskej štvrti skúma, kým je a kto ju naozaj priťahuje.
Nora zo začiatku pôsobí ako utiahnuté dievčatko. Aby nebola sama, väčšinu času trávi po boku svojej staršej sestry Jule a jej kamarátky Aylin. Keďže sa snaží medzi ne zapadnúť a pochopiť ich svet, chodí s nimi na večierky, skúša alkohol a na cigarety si už dávno zvykla. Zatiaľ nepozná svoje hranice, záleží jej len na tom, aby ju starší nevylúčili z partie. Výsledok? Zlomená ruka.
Jule sa snaží privolať na pohotovosť aj ich matku, tá ale nedvíha. Svoje dcéry má rada, no vysedávanie v baroch možno ešte radšej. Ťažšie to berie práve staršia zo sestier. Stále dúfa, že sa niečo zmení, no zvyčajne prázdna chladnička svedčí o opaku. Na sociálnych sieťach si Jule uťahuje z ľudí s nadváhou, pritom po večeroch pozerá videá o varení a namiesto jedla konzumuje tampóny na odličovanie. Veľmi rýchlo však zistí, že trik modeliek predsa len nedokáže zasýtiť prázdny žalúdok.
Nora má medzitým aj iné problémy. Na telesnej výchove dostane pred všetkými prvú menštruáciu a nevie, čo robiť. Namiesto rozhovoru s matkou si musí vystačiť s videonávodom na YouTube. Spoľahnúť sa môže aspoň na staršiu Romy, ktorá jej vyperie rifle.
Krátkovlasé dievča zaujme Noru už na prvý pohľad. Príťažlivosť k rovnakému pohlaviu zažila už predtým, ale teraz je intenzívnejšia. Romy navyše nemá žiadne zábrany. Do bazéna skáče nahá a neskôr sa vo svojej izbe vyzlieka tak, aby ju Nora videla. Tajomstvo za tajomstvo a prvý bozk. Ich románik očakávame, no zároveň si môžeme klásť otázku, či je hlavná hrdinka naozaj zamilovaná do Romy, alebo iba do idealizovanej predstavy, ktorú o nej má.
Opätovaný záujem, pochopenie a spontánne dobrodružstvá sú návykové, prvá láska však len málokedy vydrží, najmä keď niekto z dvojice stále experimentuje ako Romy. Koniec leta prinesie Nore sklamanie, no zároveň aj poslednú fázu jej premeny. Vo svojej izbe chová húsenice, z ktorých sa časom stanú motýle. Štrnásťročná Berlínčanka prejde za dva mesiace podobným procesom bez toho, aby o tom vedela. Ale tak to býva. Až keď sa nejaké obdobie skončí, uvedomíme si, ako zásadne nás zmenilo.
Režisérka Leonie Krippendorff vložila do svojho diela autentickosť, akú na plátnach nevídame často. Za všetko hovorí už len scéna s menštruačnou krvou či masturbácia dospievajúceho dievčaťa. Všetky postavy sú vykreslené presvedčivo, okrem povrchných tínedžerských prejavov spoznávame aj ich citlivé vnútro. Snímka nás navyše nezaťažuje prázdnymi dialógmi, každý rozhovor a metafora posúva dej dopredu.
Nora sa v závere filmu usmieva a neľutuje ani jednu skúsenosť, ktorá ju vytiahla z neistej, utiahnutej kukly. A úsmev neminie ani nás, pretože sme sa vďaka filmu na chvíľu ocitli v Berlíne a znova prežili trápne aj sladké momenty svojho vlastného dospievania.
FOTO: FFi – Martin Neumeyer, Lena Urzendowsky