Autor textu: Andrej Kuruc / Foto: Ľuboš Kotlár
Archívny text sme prvý raz publikovali v čísle Jar 2019.
Na Vysokej škole výtvarných umení vydali na študijný rok 2018/2019 bedeker so študijnými programami v dúhových farbách a familiárne ho nazvali Dúhový bedeker. Obsahovo ide o celý učebný plán na ďalší rok. Autorkou myšlienky tohto vizuálu je prorektorka pre štúdium doc. Mgr. art. Jana Hojstričová, ArtD. „Vždy sme sa bedeker snažili robiť atraktívne, aby si ho študenti obľúbili cez farbu alebo nejakú štruktúru. A potom mi napadlo, že vzhľadom na to, že v študentskej ankete sa objavili poznámky o netolerancii samotných pedagógov, bolo by dobré vyslať signál LGBTI študentom a študentkám, že sme tolerantná škola.“ Podľa nej sa v súčasnom období aj pedagógovia musia učiť tolerancii od mladšej generácie. „Dúha charakterizuje symbol LGBTI komunity, ale je to aj preto, že keď vidíme niečo dúhové, predstavuje to toleranciu a pre mňa bolo asi najdôležitejšie vyslať taký odkaz,“ zdôrazňuje prorektorka. Cieľom bolo ukázať, že v škole sú otvorení diskusii, pretože keď sa nediskutuje alebo nekomunikuje, vznikajú nedorozumenia a napätie.
Tým, že je výučba na škole osobná v komunikácii, študenti a študentky sú otvorenejší, čo znamená, že sú uvoľnenejší. Preto možno niektoré veci o sebe skôr povedia v škole ako doma rodičom. „Predsa len v tradičnej slovenskej spoločnosti svoje veci až tak nekonfrontujú s rodinou, ale na škole vidno, že spolužiaci neriešia inakosť. Samozrejme, nájdu sa výnimky. Skôr si myslím, že to spôsobuje generačný rozdiel,“ dopĺňa prorektorka pre štúdium. Tým, že prišla generácia, ktorá sa aj vizuálne nebojí odlišovať, dať do tvorby svoju skúsenosť, niekedy sa stane, že pocítia nejakú „tradičnú“ reakciu. Na škole nechcú veci ututlávať, ale chcú sa o nich rozprávať. „Mala som študenta, ktorému som dávala otázky, a on ma vlastne vzdelával, aké všetky komunity existujú, ako sa to v súčasnosti rozlišuje. Preto som ho poprosila, aby ako prílohu k práci vytvoril LGBTI slovník, ktorý sa dnes používa,“ spomína si prorektorka pre štúdium. A tým sa vlastne vzdelávajú na škole aj pedagógovia.
Platí, že otvorená škola, ktorá sa snaží o inklúziu LGBTI študentov a študentiek, im môže veľmi pomáhať v ich štúdiu a kvalite života. Prístup VŠVU môže byť príkladom aj pre ostatné školy, niekedy už len taký malý signál môže zlepšiť atmosféru prijatia v škole. „Neviem si predstaviť, že by som bola na škole, kde LGBTI ľudia môžu mať problémy, ale verím, že sú školy, kde ich majú. Už len to, že sú odsudzovaní za svoj prejav, ako sa mladí ľudia obliekajú, vizuálne odlišujú, to by nemalo byť. Akademická pôda je slobodná pôda. Nemusíme byť všetci rovnakí, ale nemusíme k sebe agresívne pristupovať, to mi vadí najviac, prejav ataku, agresie, nielen fyzickej, ale aj slovnej manipulácie,“ prízvukuje prorektorka. Dodáva, že sa často spomína morálka, dôležitejšia je však tolerancia, etika. Morálka býva zmanipulované slovo. Veľmi ľahko sa dostáva do úst populistickým ľuďom.
V škole nemajú vlastnú LGBTI skupinu, ale keby vyšla potreba z iniciatívy študentov a študentiek, nemali by s tým vo vedení problém. Pravidelne si zisťujú anketou spokojnosť študentov a študentiek so štúdiom. Zákon udáva túto povinnosť vysokým školám. Udeľuje sa numerické hodnotenie na jednotlivé predmety, kladú otázky alebo ponúka priestor na voľné komentáre študentov a študentiek. „ Pre mňa, ako študijnú prorektorku, sú dôležité aj tieto komentáre, čo študenti postrehli, aké sú ich potreby. Hoci anketa nie je silno zastúpená, pre mňa je dôležité, keď sa vyjadria v tých komentároch jeden či dvaja ľudia,“ hovorí prorektorka. Podnety sa snažia reflektovať aj na úrovni vedenia školy, podporná je aj nová rektorka Bohunka Koklesová. Ostáva len veriť, že na vysokej škole prijmú ďalšie kroky, ktoré pomôžu LGBTI študentom a študentkám aklimatizovať sa na jej pôde. Medzi také môže patriť napríklad aj zvyšovanie povedomia o téme na pôde školy, zapájanie sa do udalostí, ktoré podporujú diverzitu menšín vrátane LGBT ľudí, príručky a brožúry, ktoré môžu pomôcť študentov a študentkám, spolupráca s LGBTI a inými ľudskoprávnymi organizáciami.