Królowa: Ako drag queen zachránila baníkov

Autorstvo: Zuzana Jakúbková / FOTO: Netflix

Text sme prvý raz publikovali v čísle Leto 2023.

Keď Kristen Stewart uprostred vianočnej romantickej komédie Happiest Season cíti, že stráca pôdu pod nohami – čo je oprávnený pocit, nakoľko jej dlhodobá partnerka ju privedie na sviatky domov a pod stromčekom vysvitne, že rodina nevie ani o tom, že sa jej páčia baby, ani o tom, že Kristen Stewart je jej lepšou polovičkou – jej zronené srdiečko ju ťahá k najbližšej drag šou. Vystúpenie od Jinkx Monsoon a BenDeLaCreme je veľmi minimalistické, no tento odlesk domova predstavuje pre hrdinku v peripetii kúsok úľavy a pocitu, že niekam patrí.

Nájsť pre široké spektrum queer identít kúsok kultúry, o ktorom môžeme stopercentne povedať, že patrí nám všetkým, nie je také jednoduché, ako sa môže zdať. Dúhové vlajočky evokujú korporátnosť, Madonna nezostarla tak dobre ako jej hity z 90. rokov a odpovede gej muža, queer ženy a kohokoľvek na trans spektre ohľadom najikonickejšieho queer filmu sa budú zúrivo odlišovať. Práve drag šou – či už ich najznámejšia odnož drag queens, ktorú môžeme poznať z reality šou ako RuPaul’s Drag Race alebo muzikálov ako Kinky Boots, alebo menej známy, no o to dôležitejší subžáner drag king – sú neopomenuteľne queer.

Svojvoľné narábanie so symbolmi maskulinity a femininity pre účely predstavenia, ohýbanie rodových rolí a predovšetkým obrovský diel zraniteľnosti, vášne a občas aj komédie – to všetko si žiada veľa odvahy nielen na miestach, kde je spoločnosť otvorená, ale predstavuje to priam ohrozenie existencie tam, kde si „cishet“ muž môže hovoriť „úspešný stredoeurópsky komik so zacementovanou kariérou v televízii“ za to, že si dal pred ľuďmi na hlavu čepiec. No a do takejto krajiny sa po 50 rokoch vracia vo Francúzsku obdivovaný krajčír Sylwester, ktorý opustil poľské Sliezsko preto, aby mohol byť sám sebou.

Poľská miniséria Návrat kráľovnej (v origináli Królowa) je pomerne čerstvým počinom z pera zosnulého islandského autora Árniho Ólafura Ásgeirssona. Hlavnej úlohy krajčíra Sylwestra/drag queen Loretty sa dôstojne zhostil poľský herecký velikán Andrzej Seweryn. Do domoviny ho volá jeho vnučka, ktorej mama potrebuje obličku. „Volá sa Wioletta?“ pýta sa Sylwestra jeho BFF Corentin, ktorého stvárnil francúzsky komik a spevák Kova Rea. „Tak to už je poriadne meno pre drag queen.“

Ako to v zvyčajnej stredoeurópskej produkcii býva, netrvá dlho, kým zápletka zavedie do absurdity a úsmevných odbočiek. Uhladený gentleman s dokonalou francúzštinou sa pokúša v hoteli zohnať taxík ku svojej na lôžko odkázanej dcére. „Už si opravil auto?“ šepká recepčná do telefónu dedinskému šoférovi na prenájom. „A vážne si dnes pil iba trocha?“ Samozrejme, chorá Wiola ani len netuší, že jej dcéra zavolala starého otca, a obličku kvôli syndrómu urazenej hrdosti nemôže prijať. Našťastie pre všetkých, vnučkin uvoľnený vzťah s pravdovravnosťou zachráni situáciu, keď sfalšuje mamin podpis a proti jej vôli a s porušením GDPR jej zachráni život.

V úvode minisérie práve táto poľská fraška preberie riadenie a až na domácom odpočinku má Sylwester čas povedať pravdu o svojom drag queen ja, ktoré oslavuje celý francúzsky YouTube. Seriál mu nerobí žiadne láskavosti, lebo do konca druhej epizódy divák nevidí inú možnosť, ako fandiť nahnevanej „kde si bol 50 rokov“ Wiole – o to citlivejšie potom ale zaobchádza s tým, ako Sylwestrovi najbližší spracovávajú jeho coming out. Pomôže mu aj to, že vnučka s pomocou strategicky umiestneného vyťahaného svetra tajila veľmi veľa mesiacov, že je tehotná. A okrem toho v miestnej bani nastalo zemetrasenie. Takže priority idú: modliť sa za baníkov, modliť sa za predčasne narodené pravnúča a spracovať Sylwestrovu drag persónu Lorettu.

Ako naznačuje zmienka o zasypaných baníkoch a predčasnom pôrode, Królowa nie je tradičným seriálom o drag queens. Kým sa dostanete k veľkej šou v poslednej epizóde, zazriete francúzske veľkomesto (v ktorom sa mihne jeden z fab päťky z reality šou Queer Eye, Antoni Porowski, a vôbec nerozpráva po poľsky!), bytovkovú frašku s opitým taxikárom, úprimnú etudu o baníckej tragédii, úsmevný pokus tváriť sa, že by si nikto nevšimol ženu krátko pred pôrodom, lebo chodila vo voľnejšom oblečení, a najdramatickejší coming out uprostred prírodnej katastrofy. Kde sú drag queen zachraňujúce situáciu v opätkoch prekliato vysoko? Kde sú trblietky a lipsync francúzskych šansónov? Kde je prijatie, zmierenie a radosť celej rodiny?

Všetky esá čakajú na veľké finále, v ktorom sa sliezske mestečko otriasa z tragédie a ekonomickej hrozby uzavretia lokálnej bane. Wiola, ktorej nová oblička dobre zašlapala, zorganizuje charitatívny galavečer, v ktorom budú baníci tancovať choreografie od Corentina v kostýmoch od Sylwestra. A keď poľská spevácka hviezda odmietne na poslednú chvíľu účasť, zastúpiť ju musí – ako inak – práve Loretta, ktorá sa po dekádach exilu dočká uznania aj doma.

Divák by určite nečakal dojemný príbeh prijatia staršieho queer hrdinu jeho odcudzenou rodinou z produkcie Poľska. O to väčším prekvapením je fakt, že seriál utŕžil minulý rok nomináciu na Polish Academy Award za najlepší seriál. Víťazstvo mu o chlp vyfúkla prírodná katastrofa z roku 1997 spracovaná v seriáli Veľká voda. To stále neuberá Návratu kráľovnej z toho, že na krátkom priestore spojila elegantný a sofistikovaný svet dragu s írečitým a umasteným životom baníkov. Hoci cestou spravila veľa odbočiek, nakoniec nás všetkých priviedla tam, kde všetci chceme byť – do milujúceho domova.

Kým britská aktivistická snímka Pride o politickom spojení baníckych odbojov s hnutím za LGBT+ práva hrá na emocionálnu strunu skrz obrovské množstvo ľudí, ktorí sa postavili jeden za druhého napriek svojim odlišnostiam, miestami absurdná, no stále srdečná Królowa prekračuje obrovské vzdialenosti medzi úzkym okruhov postáv, ktoré na začiatku rozdeľuje strach, hnev a pocit hanby a na konci ich spája porozumenie, empatia a obrovský kus odvahy. Minisériu môžete sledovať na streamovacej službe Netflix.