Autorka: Kristína Aschenbrennerová / FOTO: FFi / Breaking Glass Pictures, Block Distribution
Text sme prvý raz publikovali v čísle Jeseň 2023.
Pred dvomi rokmi zaradil Filmový festival inakosti do svojho programu hongkonský film Suk Suk (r. Ray Yeung, 2019) o vzťahu dvoch seniorov, ktorí svoju orientáciu celý život tajilipred rodinami – najprv rodičmi, potom manželkami a deťmi. V subtílnom príbehu Ray Yeung otvoril silné a stále dôležité témy. Odsúdil tradície nútiace žiť ľudí v utajení zo strachu pred reakciami spoločnosti, vyzval na zohľadnenie špecifických potrieb, ale aj sexuálneho života LGBTQ+ seniorov a v neposlednom rade im venoval citlivý film.
Tento november festival ponúkne širší pohľad na jedinečnú scénu Hongkongu a jej LGBTQ+ filmy. Hoci vďaka jeho 99-ročnému prenájmu Spojenému kráľovstvu sa kultúra a mentalita dnes osobitného autonómneho územia vyvíjala odlišným smerom, než tomu bolo v Číne, niekoľko tisícročí pestované tradície ho v privátnej sfére výrazne poznačili. Koncept „tradičnej rodiny“ a povinností potomkov voči rodičom ostal viac-menej nepoznačený. Navyše, na vzťah spoločnosti k LGBTQ+ ľuďom mal negatívny dosah sám britský právny systém, ktorý vytrvalo kriminalizoval homosexuálne vzťahy.
Tento stav pretrvával až do roku 1991, keď Legislatívna rada Hongkongu prijala zákon o ich dekriminalizácii – pokiaľ sa realizovali v súkromí, medzi dospelými, konsenzuálne a nie ako predmet obchodnej transakcie. Paradoxne, zákon hovoril len o homosexuálnych mužoch. Ignoráciu existencie lesieb môžeme pokojne pripísať všeobecnej ignorácii žien ako relevantnej časti spoločnosti. Pre zaujímavosť, minimálny vek pre relevantný súhlas so sexuálnym vzťahom pre heterosexuálov bol ustanovený na 16 rokov, pre homosexuálnych mužov to bolo 21.
Prekvapivo, viaceré z nerovností – aspoň v trestnom zákone – boli (veľmi) postupne prelomené až po odovzdaní Hongkongu Číne. Hongkong však stále nepozná manželstvá párov rovnakého pohlavia, hoci rešpektuje ich spolužitie a poskytuje ochranu napríklad týranému partnerovi/-ke. Aktuálne nálady v Hongkongu však rozhodne neprajú akýmkoľvek riešeniam v prospech LGBTQ+ ľudí. A, samozrejme, stále platí, že zákon je jedna vec, jeho realizácia a mentálne nastavenie ľudí ďalšia.
LGBTQ+ ľudia a ich príbehy však nachádzajú pomerne silnú podporu vo filme. Od skratkovitých zobrazení či schovávania sa za tradičnú čínsku operu (presne tak, „západný“ Monsieur Butterfly s Jeremym Ironsom je veľmi vhodná konotácia) prešli výraznú cestu. Filmový festival inakosti predstaví v špeciálnom fokuse realizovanom s finančnou podporou Hong Kong Economic and Trade Office v Berlíne päť z nich.
Do sekcie Queer Hong Kong programeri festivalu zaradili LGBTQ filmy z posledných 25 rokov, vrátane nesmrteľných gej a lesbických klasík Šťastní spolu, r. Wong Kar-wai (1997) a Motýľ, r. Yan Yan Mak (2004).
Otváracím filmom sekcie je nadčasový príbeh dvoch milencov, ktorí sa rozhodli pred rutinou už nie veľmi funkčného vzťahu ujsť do Argentíny, s hereckými legendami Tonym Leung Chiu-wai a Lesliem Cheungom Šťastní spolu. Miesto novej harmónie Ho Po-Wing a Lai Yiu-Fai pokračujú v tanci škriepok, rozchodov, pokusov o udobrenie marených žiarlivosťou. Citlivé režijné vedenie Wonga Kar-waia a nekonečne podmanivé zábery Christophera Doyla pretvárajú márnej lásky snahu a sny naplnené na polovicu do nezabudnuteľnej romance.
Osobitnú auru filmu s pôvodnou premiérou na Festivale v Cannes dodáva Leslie Cheung, ktorý opakovane stvárňoval queer postavy, či už išlo o komédie s Anitou Mui (On je žena, ona je muž s pokračovaním Kto je žena a kto muž?, oba r. Peter Chan, 1994 a 1996), alebo o drámy ako Zbohom, moja konkubína (r. Chen Kaige, 1993). Herectvo však bola jeho druhá kariéra – Cheung patril k dôležitým osobnostiam Cantopopu už od konca 70. rokov. Bol zriedkavým zjavom – špekulácie o svojej inakosti nikdy nepoprel, práve naopak. V apríli 2003, tri roky po tom, ako bol ocenený ako Najväčšia superstar Ázie, spáchal samovraždu.
Druhý celovečerný film režisérky Yan Yan Mak Motýľ (2004) je adaptáciou románu taiwanskej spisovateľky Chen Hsueh Znamenie motýľa (The Mark of the Butterfly), bol otváracím filmom Critics Week Benátskeho filmového festivalu a doteraz patrí k výrazným zástupcom (opäť neprekvapivo) zriedkavého druhu lesbického filmu v hongkonskej kinematografii. Flavia (Josie Ho) učí na strednej škole, vedie klasický rodinný život s manželom a jednou dcérou. Potom čo v supermarkete pomôže dievčine (Tian Yuan) prichytenej pri krádeži, sa jej život prevráti naruby – teda, vráti sa do prastarých koľají – a Flavia sa musí rozhodnúť, či svoj život venuje sama sebe, alebo bude zodpovednou občiankou, manželkou a matkou.
Podobnej dileme čelí aj 51-ročný manžel a otec dvoch už dospelých detí Tai-hung (Philip Keung) v celovečernom debute Juna Li Tracey (2018), filme o rôznych problémoch a životných drámach v rodine. Medzi manželstvo rodičov s oddelenými spálňami a dilemy potomkov o rozvode a umelom prerušení tehotenstva pre manželovu neveru Tracey vkladá Tai-hungov diskomfort z mužského tela, či jeho nie úplne hetero orientáciu. Cez sieť postáv debatuje dôsledky požiadavky na „normálnosť“ a ukazuje limity postoja „moje telo patrí mne“. Tracey je raritne civilným zobrazením transrodovosti v hongkonskom filme – mimo javiska a vážne.
Naopak, 30 rokov Adonisa od režiséra Scuda (2017) sa o subtílnosť ani len nepokúša. Krásni a často holí muži, sex, BDSM, ale i násilie v úchvatných aranžmánoch sú pôžitkom pre oči v príbehu o naivnom rojkovi túžiacom po hviezdnej kariére a negatívnych dôsledkoch snov na život a zdravie, ale aj o predátorskej povahe umeleckých povolaní. Scud je skúsený režisér nekonečnej invencie, vedúci svoje filmy nepredvídateľnými smermi. 30 rokov Adonisa je dekadentný a podmanivý film, ktorý nezaprie režisérovu slabosť pre Piera Paola Pasoliniho, Petera Greenawaya či Pedra Almodóvara. A krásnych mužov.
Nezvyčajný queer vzťah prináša celovečerný debut Neľúb ma, r. Gilitte Leung (2011). Aggie a Dennis sú kamaráti odnepamäti. Keď sa nasťahujú do spoločného bytu, je len logické, že si rodičia a starí rodičia začnú robiť nádeje. Lenže Dennis je teplý a Aggie tak trochu tiež. Keďže malá kopa pýta viac, táto queer romanca ponúka paletu najmä gej postáv a ich problémov, fluiditu a malý film vo filme.
Príďte 22. – 28. novembra na Filmový festival inakosti a nechajte sa uniesť nielen hongkonskými filmami.